Betalingsfrist på faktura

Betalingsfrist på faktura bestemmer du når du oppretter fakturaen i Debet Faktura. Med en praktisk oversikt i systemet kan du enkelt følge opp betalingsfristene og finne ut når du eventuelt bør sende ut en purring.

Du bestemmer selv betalingsfrist på faktura. Etter du har registrert deg som bruker av Debet Faktura, oppretter du faktura og setter en passende betalingsfrist. Etter dette sender du regninger enten på email, i posten eller som EHF faktura som overføres direkte til kundens regnskapssystem.

Hvordan skal du bestemme betalingsfrist på faktura?

Det finnes noen retningslinjer i forbindelse med purringer etter betalingsfrist, men fristen kan du bestemme selv. Det er lurt å vurdere hvordan kunden vil oppfatte betalingsfristen. Setter du fristen for kort, er det mange som vil synes det er urimelig med mindre dette er avtalt i forkant. Ellers bør du ikke sette den så lang at det blir upraktisk for likviditeten i firmaet ditt. Det er ellers verdt å merke seg at du ikke kan sende purring før 14 dager etter betalingsfrist for faktura. Så dette er noe du bør ta med i vurderingen når du setter fristen.

Når betalingsfrist for faktura er gått ut, må du vente 14 dager for å sende purring. Setter du en lang betalingsfrist for å være snill med kunden, må du huske at det kan bety at om kunden ikke betaler, tar det lang tid å få inn pengene. Det er ikke noe krav om å sende purring, men du må sende inkassovarsel minst 14 dager før du kan sende en sak til inkasso. Det er mange faktorer å ta med i vurderingen av hvilken betalingsfrist for faktura du vil benytte. Velger du den riktig, blir kundene fornøyde, og du får inn pengene innen rimelig tid.

Innkreving av utestående faktura

Om du har utestående fakturaer, kan du utvide avtalen til å inkludere Debet Egeninkasso slik at du kan starte prosessen med å kreve inn pengene med inkasso. Følges de rette stegene for dette, vil du raskt og effektivt kunne få inn pengene kunder skylder deg. De fleste firmaer har ikke råd til å ha utestående fakturaer for lenge da de har egne regninger å betale. Da er det viktig å få inn disse pengene så raskt som mulig. Betalingsutsettelser har lett for å forplante seg, og blir de for alvorlige, kan det føre til at likviditeten i firmaet blir for dårlig til å overleve. Derfor er det ekstra viktig å starte saken så raskt som mulig, og sende ut de rette varsler så raskt som mulig. På denne måten blir prosessen så kort som mulig slik at pengene kommer inn og likviditeten til firmaet ivaretas.

Det er ofte lurt å se hva slags betalingsfrist på faktura konkurrerende firmaer har, og bruke tilsvarende frist. Noen kunder vil vurdere betalingsfristen som et konkurransefortrinn. Da er det alltid lurt å forsøke å legge seg på samme linja som sine konkurrenter. Det siste du ønsker er at kunder trekker til konkurrenter på grunn av en formalitet som egentlig ikke er nødvendig for deg. Det er veldig vanlig å bruke en betalingsfrist på to til tre uker. På den måten har fakturaen tid til å komme frem i posten og kunden har tid til å planlegge den inn i budsjettet. Kortere frist enn to uker kan fungere om man er blitt enige om det i forkant.

Som kunde hos Debet vil du oppleve at administrasjonen i bedriften blir enklere og du kan bruke tiden til å skaffe nye oppdrag og nye kunder. Ved å få litt mer tid til kjernevirksomheten kan firmaet oppleve å bli enda mer konkurransedyktige.

For mer informasjon ta kontakt på post@debet.no eller via vårt kontaktskjema.

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer

DEBET AS
Telefon 90 50 10 80
Solheimgata 3A, 0267 OSLO

VÅRE ÅPNINGSTIDER
Mandag - fredag: 08.00-16.00
Lørdag - søndag: Stengt

Filtrer:

  1. 218 000 dårlige betalere i Norge
  2. Betalingsfrist på faktura
  3. Blank faktura
  4. Bloggere må ha fakturaprogram
  5. Debet Faktura Pluss
  6. Egeninkasso
  7. Elektronisk faktura
  8. Én innlogging
  9. Enkelt fakturaprogram
  10. Enkeltsaker inkasso
  11. Faktura på nett
  12. Fakturabehandling
  13. Fakturablankett
  14. Fakturagrunnlag
  15. Fakturakontroll
  16. Fakturamal
  17. Fakturanummer
  18. Fakturaoppsett
  19. Fakturaprogram
  20. Fakturaprogram for håndverkere
  21. Fakturaprogram til Mac
  22. Fakturasystem
  23. Fakturaunderlag
  24. Faktureringsprogram
  25. Faktureringssystem
  26. Flere fakturaer på samme inkassosak
  27. For regnskapsførere
  28. Forsinkelsesrente
  29. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  30. God inkassoskikk
  31. Gratis fakturaprogram
  32. Gratis inkasso
  33. Husleie og kontingenter
  34. Hva er forliksrådet?
  35. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  36. Idrettslag og foreninger
  37. Inkasso som inntektskilde
  38. Inkassobyrå
  39. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  40. Inkassofirma
  41. Inkassogebyr
  42. Inkassoregler
  43. Inkassosalær
  44. Inkassoselskap
  45. Inkassotjenester
  46. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  47. Integrert fakturaprogram
  48. Klage på faktura
  49. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  50. Kredittinformasjon
  51. Kredittsjekk
  52. Kredittsjekk av bedrifter
  53. Kredittsjekk av privatpersoner
  54. Lenker til informasjon om inkasso
  55. Lover som omhandler egeninkasso
  56. Masseutsendelse
  57. Næringsdrivende
  58. Nettbasert fakturaprogram
  59. Nettjeneste for egeninkasso
  60. Ny forsinkelsesrente
  61. Nye gebyrsatser 2011
  62. Nye gebyrsatser 2012
  63. Online faktura
  64. Oppgrader til egeninkasso
  65. Oppsummering av inkassoforskriften
  66. Oversikt og rapporter
  67. Postlegging
  68. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  69. Privatinkasso
  70. Saksgang mot bedrifter
  71. Saksgang mot privatpersoner
  72. Se TV2-nyhetenes innslag om egeninkasso
  73. Send regning med Debet Faktura
  74. Sende faktura som privatperson
  75. Total
  76. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  77. Utestående faktura
  78. Utestående husleie
  79. Webfaktura