« Tilbake (Artikler)

10 gode tips for fakturering

Gode fakturerings-rutiner er vikitg for alle bedrifter. Med gode rutiner for utsendelse av fakturaer, kan du øke effektiviteten og lønnsomheten til din bedrift. Dette gjør at din bedrift får betalt sine fakturaer i tide, og kan være med på å skape et godt inntrykk av din bedrift.


Fakturering er viktig for enhver virksomhet. Om du ikke får betalt for arbeidet din bedrift utfører, vil din bedrift ikke ha en lang levetid. Å sørge for at fakturaene dine ser proffe ut og ikke minst er korrekte er kritisk viktig for din bedrift. Debet Faktura ønsker å ha vellykkede og fornøye kunder. Vi har derfor laget en enkel og lettfattelig huskeliste over de beste teknikkene og grepene innen fakturering til glede og nytte for deg.

Husk dato på fakturaen

Det kan virke selvfølgelig å ta med datoen, men mange firmaer som skriver fakturaene sine i for eksempel i Microsoft Word. Det kan da være lett glemme å datere fakturaene. Når du bruker Debet Faktura vil dato automatisk føres på dine faktuaer. Om datoen du fakturerer ikke er fakturadatoen du ønkser på fakturaen, kan du enkelt endre dette når du oppretter fakturaen.

Riktig kontaktperson er viktig

Når du skal sende en faktura, er det viktig at fakturaen blir mottatt eller godkjent av riktig person. I mange bedrifter mottar de mange fakturaer, og de er avhengig av å få godkjent fakturaene av riktig person for fakturaen betales. På denne måten sikrer du at fakturaen kommer til den personen som raskest kan bekrefte fakturaen, og du får betalt din faktura.

Ha alltid med et referanse- og/eller fakturanummer

Å nummerere fakturaene er pålagt ved lov med Bokføringsloven. Fakturaprogrammer nummererer automatisk dine fakturaer. På denne måten får du automatisk en korrekt fakturarekke. Det er viktig at du ikke har hull i fakturarekken din, da dette vil medføre problemer for din bedrift ved et bokettersyn. I tillegg vil fakturanummeret gjøre det enklere å holde god oversikt, og ikke minst kunne referere til hvilke fakturaer som er eller blir betalt.

Lag beskrivende varelinjer på fakturaene

Det er viktig at din faktura inneholder gode beskrivende varelinjer. Varelinjene på beskrive både varen eller tjenesten som er kjøpt. Det er også viktig at prisene er godt beskrevet, og at man bruker riktig betegnelse på tjenester og varer som "timer" eller "meter". Når man har gode, beskrivende varelinjer er det lettere for kunden din å forstå fakturaen. Dette er viktig om kunden ønsker å referere til kjøpet eller fakturaen når de mottar fakturaen eller senere.

Fakturaen må være oversiktig

Det er viktig at fakturaen er oversiktlig, og at det er lett for kunden å forstå hele fakturaen. Dette går både på varelinjene, samt betalingsinformasjonen på faktuaren. Fakturaene på Debet Faktura har et proffesjonelt utseende, og er tre-delt. Øverst finner du kontaktinformasjonen til både kjøper og selger. Den midtre delen inneholder varelinjer og priser. Den nederste delen består av betalingsinformasjonen. Dette gjør det enkelt for dine kunder å lese og forstå fakturaen.

tips for fakturering

Flere betalingsmuligheter

Om du tilbyr flere betalingsalternativer, er det viktig å vise dette på en god måte til kundene. I dag kan man ofte betale fakturaer både via nettbank, bankkort eller med Vipps. Om du tydliggjør dette på fakturaen øker du muligheten for at kundene betaler sin faktura i tide. Du ta med opplysninger om de forskjellige betalingsmåtene som aksepteres.

Skriv en hyggelig melding på fakturaen

Alle setter pris på en hyggelig hilsen. For mange kan det være hyggelig å skrive en enkelt melding som «Takk for oppdraget» eller «Vi takker for at du valgte oss». Alle liker å handle med hyggelige bedrifter, så en liten hyggelig melding kan være noe som skiller ut din bedrift. På denne måten kan din kunde huske deg, og velge din bedrift igjen neste gang de trenger tjenester du du tilbyr.

Send fakturaen på e-post, be om bekreftelse

I dag er det svært få fakturaer som blir sendt i posten. Å sende fakturaer i posten er både gammeldags og dyrt. I dag er den vanligste måten å sende fakturaer på enten via e-post eller via EHF. Om du sender faktuaer på e-post kan det være en god ide å be om en bekreftelse på at e-posten er mottatt. Med Debet Faktura Pluss kan du i de fleste tilfeller se hvor og når din kunde har åpnet og lest fakturaen du har sendt.

Send en påminnelse når fakturaen nærmer seg forfall

For noen kunder kan det være greit å få en kort og hyggelig påminnelse om at betalingsfristen for en faktura nærmer seg. Dette er noe man selvfølgelig må vurdere fra kunde til kunde. Mange kunder har en travel hverdag, så med en påminnelse, øker du sjansen for at fakturaen din blir betalt i tide.

Send en kort takkehilsen når betalingen er på konto.

Også her har du en sjanse til å styrke inntrykket ditt av deg og ditt firma som en god, seriøs og høflig forretningsforbindelse. Send gjerne en e-post hvor du takker for både betaling og oppdraget. Om det passer seg kan man også si noe hyggelig om din kundes firma. Som en avslutning kan man også skrive at de er velkomne tilbake som kunde. Når man gjør dette styrker du inntrykket av at bedriften din er innstilt på ytelse og service, og det vil dere selvsagt nyte godt av når kunden på ny trenger varer/tjenester som dere tilbyr.

Få gratis fakturaprogram i dag

Dersom du trenger et fakturaprogram, kan du registrere en konto på Debet i dag. Du trenger kun å fylle inn opplysninger på registreringsskjemaet, så er du i gang. Om du trykker på understående lenke, vil du komme til registreringssiden


Registrer gratis fakturakonto

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 169,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. 10 smarte triks for fakturering
  2. 218 000 dårlige betalere i Norge
  3. Behandlingstid Brønnøysundregistrene
  4. Betalingsfrist på faktura
  5. Blank faktura
  6. Bloggere må ha fakturaprogram
  7. Bytte fakturaprogram
  8. Debet Faktura – hele Norges fakturaprogram
  9. Debet Faktura Pluss
  10. Debet Fakturasalg
  11. Debet Regnskap
  12. Debets innsamling barnehjem
  13. Egenansatt
  14. Egeninkasso
  15. Elektronisk faktura
  16. Én innlogging
  17. endre navn på aksjeselskap
  18. Enkelt fakturaprogram
  19. Enkelt regnskapsprogram
  20. Enkeltsaker inkasso
  21. Faktura fra privat til bedrift
  22. Faktura på nett
  23. faktura pdf gratis
  24. Fakturabehandling
  25. Fakturablankett
  26. Fakturagrunnlag
  27. Fakturakjøp
  28. Fakturakontroll
  29. Fakturamal
  30. Fakturanummer
  31. Fakturaoppsett
  32. Fakturaprogram
  33. Fakturaprogram best i test
  34. Fakturaprogram for barnehager
  35. Fakturaprogram for foreninger
  36. Fakturaprogram for grundere
  37. Fakturaprogram for håndverkere
  38. Fakturaprogram for idrettslag
  39. Fakturaprogram til Mac
  40. Fakturaregler for privatpersoner
  41. Fakturasalg
  42. Fakturasystem
  43. Fakturaunderlag
  44. Fakturering
  45. Fakturering og skatt for privatpersoner
  46. Faktureringsprogram
  47. Faktureringssystem
  48. Flere fakturaer på samme inkassosak
  49. Fordeler med gratis fakturaprogram
  50. Forliksklage
  51. Forsinkelsesrente
  52. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  53. Føre regnskap selv
  54. Frilanser
  55. Frister for næringsdrivende
  56. God inkassoskikk
  57. Gratis faktura mal
  58. Gratis fakturaprogram
  59. Gratis inkasso
  60. Gratis regnskapsprogram
  61. Gruppefaktura
  62. Husleie og kontingenter
  63. Hva er forliksrådet?
  64. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  65. Idrettslag og foreninger
  66. Inkasso forliksrådet
  67. Inkasso som inntektskilde
  68. Inkassobyrå
  69. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  70. Inkassofirma
  71. Inkassogebyr
  72. Inkassoregistrering
  73. Inkassoregler
  74. Inkassosalær
  75. Inkassoselskap
  76. Inkassosystem regnskapsførere
  77. Inkassotjenester
  78. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  79. Integrert fakturaprogram
  80. Jobb som frilanser
  81. Klage på faktura
  82. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  83. Kredittinformasjon
  84. Kredittsjekk
  85. Kredittsjekk av bedrifter
  86. Kredittsjekk av privatpersoner
  87. lage faktura gratis
  88. Lage faktura i word
  89. Lage kvittering
  90. Lenker til informasjon om inkasso
  91. Lover som omhandler egeninkasso
  92. Lønnsprogram
  93. Masseutsendelse
  94. Namsfogden
  95. Næringsdrivende
  96. Nettbasert fakturaprogram
  97. Nettjeneste for egeninkasso
  98. Nettside
  99. Ny forsinkelsesrente
  100. Nye gebyrsatser 2011
  101. Nye gebyrsatser 2012
  102. Online faktura
  103. Online regnskapsprogram
  104. Oppgrader til egeninkasso
  105. Oppsummering av inkassoforskriften
  106. Organisasjonsnummer for å fakturere?
  107. Oversikt og rapporter
  108. Økonomitips til frilansere
  109. Postlegging
  110. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  111. Privatinkasso
  112. Rabatt inkasso
  113. Regnskapsfører
  114. Regnskapsprogram
  115. Regnskapsprogram for foreninger
  116. Regnskapsprogram for små bedrifter
  117. Regnskapsprogram med fastpris
  118. Regnskapsprogram til holdingselskap
  119. revisjonsplikt for aksjeselskaper
  120. Saksgang mot bedrifter
  121. Saksgang mot privatpersoner
  122. Samordnet registermelding
  123. Selge faktura
  124. Selskapets 
lovpålagte 
protokoller
  125. Send EHF-Faktura med Debet Faktura
  126. Send regning med Debet Faktura
  127. Sende faktura årskontigent
  128. Sende faktura som frilanser
  129. Sende faktura som privatperson
  130. Sende inkasso som privatpersion
  131. Skatt som frilanser
  132. Starte egen bedrift
  133. Stiftelsesdokumenter for AS
  134. Svindlet på Finn.no
  135. Tingsinnskudd
  136. Tips for fakturaprogram
  137. Total
  138. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  139. Unngå feil på faktura
  140. Utestående faktura
  141. Utestående husleie
  142. Utleggsforretning
  143. Vedtekter
  144. Webfaktura