Hva er forliksrådet?
Forliksrådet er første instans i det norske rettssystemet. Alle kommuner har et forliksråd. Forliksrådet er et kommunalt meklingsorgan hvor det sitter tre lekdommere og tre varamedlemmer som kommunestyret velger for fire år av gangen.
Forliksrådet behandler kun sivile saker, aldri straffesaker. Sakene i forliksrådet behandles i kommunen der den saksøkte bor, dersom ikke annet er avtalt på forhånd. Når en forliksklage sendes inn, må all viktig dokumentasjon vedlegges.
I forliksrådet vil begge parter få mulighet til å fremme sine synspunkter, samt fremlegge beviser i saken. I saker om forfalte pengekrav vil dette være avtaler etc.
Hvilke krav kan sendes til Forliksrådet?
Pengekrav som er omtvistede kan ikke sendes til inkasso, og skal derfor sendes til forliksrådet.
Dette kan være en kunde som er uenig med summen på en faktura, eller som er misfornøyd med jobb som er utført.
Det er ikke definert noen nedre sum for at et krav kan sendes til Forliksrådet. Utgangspunktet er at det er to parter som er uenige om en en faktura eller et krav er gyldig, eller størrelsen på kravet. Er tvistesummen over 200 000,- kan forliksrådet bare avsi dom dersom begge parter er enige om at de kan det. Er tvistesummen under 200 000,- kan Forliksrådet avsi dom dersom kun en av partene ber om det.
Hva koster det å få en sak opp for Forliksrådet?
Kostnaden for en forliksklage er 1,15 ganger rettsgebyret. Rettsgebyret justeres stort sett hvert år den 1. januar. For 2023 er et rettsgebyr satt til 1367 kroner. Det er ofte den som taper saken som må dekke denne kostnaden
Hvordan er prosessen når du er i Forliksrådet?
Saker i forliksrådet behandles på en annen måte enn i en tradisjonell rettssak. Forliksrådet består stort sett av tre medlemmer som møter partene i tvisten. Forliksrådet vil forsøke å få partene til å komme til et forlik, og bli enige om kravet. Dette kan være å avtale en nedbetalingsavtale, en lavere sum eller liknende. Et forlik vil ha samme funksjon som en rettskraftig dom. Om partene ikke oppnår forlik, kan Forliksrådet avsi dom, eller at de innstiller saken med begrunnelse at de ikke kan ta stilling til kravet. Dommen fra Forliksrådet skal bygge på norske lover og regler.
En dom fra Forliksrådet kan ankes til tingretten innen en måned.
Hva skjer om du ikke møter opp?
Når en sak blir satt opp til behandling i Forliksrådet, får begge parter i saken innkalling til mekling.
Datoen blir bestemt av Forliksrådet, og er ofte avhengig av hvor mange saker Forliksrådet har til behandling.
Dersom en av partene ikke møter opp i forliksrådet vil det avsies en fraværsdom. Dette betyr i praksis at man taper saken.
Hva skjer etter forliksdommen?
Etter at forliksrådet har avsagt en dom eller man har blitt enige får skyldner to uker på å gjøre opp det utestående kravet. Dersom den tapende part ikke anker, eller kommer med en innsigelse blir dommen å anse som rettskraftig. Mange opplever at krav som har vært gjennom forliksrådet allikevel ikke blir betalt av skyldner. Saken må da sendes til Namsmannen for tvangsinndrivelse. Namsmannen bruker da forliksdommen som et tvangsgrunnlag. Namsmannen gjennomfører en utleggsforretning ved å sjekke om den som skylder penger har penger på konto, om de kan pålegges lønnstrekk, eller om skyldner har eiendeler det kan tas pant i. Med Debet Inkasso lages dokumentene til Namsmannen med noen tastetrykk, og du trenger ikke bekymre deg over å sette deg inn i lovtekster eller rente- og gebyr-beregninger
Hvordan opprette forliksklage med Debet Faktura
Debet Faktura lager forliksklage basert på din faktura eller inkassosak. På denne måten slipper du å sette deg inn i lovtekster, rente- og gebyr-beregninger.
Dersom din sak ikke allerede ligger inne i Debet, kan du også på en enkel måte legge inn saken slik at du kan skrive ut forliksklagen. For å opprette en forliksklage kan du opprette en Faktura-gratis konto på Debet.
Du oppretter enkelt en konto ved å følge linken "Opprett gratis konto" på vår forside
Ta kontakt med oss i dag for å få hjelp til din forliksklage.
Trenger du hjelp til å opprette en forliksklage hjelper vi deg gjerne med å opprette dette.
Vi har åpent alle hverdager fra 08:00-16:00
Ta kontakt på post@debet.no eller på telefon 90501080