Klage på faktura

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning.

Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura. En klage som ikke er åpenbart grunnløs, må tas til etterretning og kravet vil bli sett på som omtvistet. En omtvistet sak kan ikke sendes til inkasso. Så selv om du får purringer og inkassovarsler, er du ikke pliktig til å betale et krav som du ikke er enig i før du har kommet til enighet med leverandøren. Saken kan ikke gå til inkasso, men den kan gå til forliksråd. Hvis forliksrådet mener du skal betale kravet, så er klagen avgjort.

Skal man betale eller ikke?

Det er mye spekulasjon om man skal betale et krav når man har en klage på faktura. Reglene sier at du ikke må det før det er enighet om kravet. Et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso uansett hvor mange ganger leverandøren purrer. Mange leverandører forsøker å skremme kunder til å betale. Men når kravet er omtvistet er det opp til deg og leverandøren og komme frem til en enighet før du må betale. Er ikke det mulig, er det forliksrådet som skal bestemme om kravet er gyldig, eller ikke. Om man betaler kravet, selv om det er omtvistet, kan det bli sett på som at man aksepterer kravet. I noen tilfeller kan det da være vanskelig å få refundert pengene i etterkant.

Enkelte krav må alltid betales

Det er noen krav man ikke må unnlate å betale. Offentlige krav kan ofte innkreves selv om du er uenig. Der er det en fordel å betale kravet og ta tvisten etterpå. Når det offentlige eventuelt vurderer kravet i din favør, er sjansene store for at du får igjen pengene i dette tilfellet. I de fleste tilfeller så vil du komme til en enighet med leverandøren om kravet. Leverandørene ønsker oftest ikke å ødelegge kundeforholdet om du føler deg urettferdig behandlet. En tvist kan også gi et dårlig rykte for en leverandør. Med den tilgangen vi i dag har på sosiale medier, bør leverandøren være ganske sikre i sin sak før de presser frem en urimelig sak. Det er store sjanser for at negativ omtale i sosiale medier kan skade en leverandør om man tar saken på feil måte.

Sørg for å avklare omtvistede saker

Men for deg som bruker av Debet Faktura og Debet Egeninkasso, er det lurt å avklare omtvistede saker. Er de avklart, kan disse innkreves med inkasso som andre saker. Men det er alltid lurt å forsøke å komme til enighet med kunden da en lengre sak kan trenere betalingen og du må vente enda lenger på pengene. Er det her snakk om en større sum, kan dette være sure penger å måtte vente på. Har du såpass egenkapital at du kan vente på pengene, kan det være lurt å stå på ditt, men har du ikke det, må du komme til enighet med kunden. Da er det viktig å ha dokumentasjon på sine krav slik at man kan poengtere ett og ett punkt for seg og overbevise kunden at kravet er riktig.

Klage på faktura kan være en vanskelig sak. Dokumentasjon er det viktigste på begge sider. Om du som forbruker vil klage på faktura, er det lurt å gjøre dette skriftlig slik at du kan dokumentere klagen, og mottar du som leverandør klage på faktura, må du kunne dokumentere overfor kunden at fakturaen er riktig. Klage på faktura er ikke enkle å løse og kan ende opp i forliksrådet om man ikke blir enige.

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer

DEBET AS
Telefon 90 50 10 80
Solheimgata 3A, 0267 OSLO

VÅRE ÅPNINGSTIDER
Mandag - fredag: 08.00-16.00
Lørdag - søndag: Stengt

Filtrer:

  1. 218 000 dårlige betalere i Norge
  2. Betalingsfrist på faktura
  3. Blank faktura
  4. Bloggere må ha fakturaprogram
  5. Debet Faktura Pluss
  6. Egeninkasso
  7. Elektronisk faktura
  8. Én innlogging
  9. Enkelt fakturaprogram
  10. Enkeltsaker inkasso
  11. Faktura på nett
  12. Fakturabehandling
  13. Fakturablankett
  14. Fakturagrunnlag
  15. Fakturakontroll
  16. Fakturamal
  17. Fakturanummer
  18. Fakturaoppsett
  19. Fakturaprogram
  20. Fakturaprogram for barnehager
  21. Fakturaprogram for foreninger
  22. Fakturaprogram for håndverkere
  23. Fakturaprogram for idrettslag
  24. Fakturaprogram til Mac
  25. Fakturasystem
  26. Fakturaunderlag
  27. Fakturer leietakerne
  28. Faktureringsprogram
  29. Faktureringssystem
  30. Flere fakturaer på samme inkassosak
  31. For regnskapsførere
  32. Forsinkelsesrente
  33. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  34. God inkassoskikk
  35. Gratis fakturaprogram
  36. Gratis inkasso
  37. Husleie og kontingenter
  38. Hva er forliksrådet?
  39. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  40. Idrettslag og foreninger
  41. Inkasso som inntektskilde
  42. Inkassobyrå
  43. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  44. Inkassofirma
  45. Inkassogebyr
  46. Inkassoregler
  47. Inkassosalær
  48. Inkassoselskap
  49. Inkassotjenester
  50. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  51. Integrert fakturaprogram
  52. Klage på faktura
  53. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  54. Kredittinformasjon
  55. Kredittsjekk
  56. Kredittsjekk av bedrifter
  57. Kredittsjekk av privatpersoner
  58. Lenker til informasjon om inkasso
  59. Lover som omhandler egeninkasso
  60. Masseutsendelse
  61. Næringsdrivende
  62. Nettbasert fakturaprogram
  63. Nettjeneste for egeninkasso
  64. Ny forsinkelsesrente
  65. Nye gebyrsatser 2011
  66. Nye gebyrsatser 2012
  67. Online faktura
  68. Oppgrader til egeninkasso
  69. Oppsummering av inkassoforskriften
  70. Oversikt og rapporter
  71. Postlegging
  72. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  73. Privatinkasso
  74. Saksgang mot bedrifter
  75. Saksgang mot privatpersoner
  76. Se TV2-nyhetenes innslag om egeninkasso
  77. Send regning med Debet Faktura
  78. Sende faktura som privatperson
  79. Total
  80. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  81. Utestående faktura
  82. Utestående husleie
  83. Webfaktura