« Tilbake (Artikler)

Klage på faktura

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning.

Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura. En klage som ikke er åpenbart grunnløs, må tas til etterretning og kravet vil bli sett på som omtvistet. En omtvistet sak kan ikke sendes til inkasso. Så selv om du får purringer og inkassovarsler, er du ikke pliktig til å betale et krav som du ikke er enig i før du har kommet til enighet med leverandøren. Saken kan ikke gå til inkasso, men den kan gå til forliksråd. Hvis forliksrådet mener du skal betale kravet, så er klagen avgjort.

Skal man betale eller ikke?

Det er mye spekulasjon om man skal betale et krav når man har en klage på faktura. Reglene sier at du ikke må det før det er enighet om kravet. Et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso uansett hvor mange ganger leverandøren purrer. Mange leverandører forsøker å skremme kunder til å betale. Men når kravet er omtvistet er det opp til deg og leverandøren og komme frem til en enighet før du må betale. Er ikke det mulig, er det forliksrådet som skal bestemme om kravet er gyldig, eller ikke. Om man betaler kravet, selv om det er omtvistet, kan det bli sett på som at man aksepterer kravet. I noen tilfeller kan det da være vanskelig å få refundert pengene i etterkant.

Enkelte krav må alltid betales

Det er noen krav man ikke må unnlate å betale. Offentlige krav kan ofte innkreves selv om du er uenig. Der er det en fordel å betale kravet og ta tvisten etterpå. Når det offentlige eventuelt vurderer kravet i din favør, er sjansene store for at du får igjen pengene i dette tilfellet. I de fleste tilfeller så vil du komme til en enighet med leverandøren om kravet. Leverandørene ønsker oftest ikke å ødelegge kundeforholdet om du føler deg urettferdig behandlet. En tvist kan også gi et dårlig rykte for en leverandør. Med den tilgangen vi i dag har på sosiale medier, bør leverandøren være ganske sikre i sin sak før de presser frem en urimelig sak. Det er store sjanser for at negativ omtale i sosiale medier kan skade en leverandør om man tar saken på feil måte.

Sørg for å avklare omtvistede saker

Men for deg som bruker av Debet Faktura og Debet Egeninkasso, er det lurt å avklare omtvistede saker. Er de avklart, kan disse innkreves med inkasso som andre saker. Men det er alltid lurt å forsøke å komme til enighet med kunden da en lengre sak kan trenere betalingen og du må vente enda lenger på pengene. Er det her snakk om en større sum, kan dette være sure penger å måtte vente på. Har du såpass egenkapital at du kan vente på pengene, kan det være lurt å stå på ditt, men har du ikke det, må du komme til enighet med kunden. Da er det viktig å ha dokumentasjon på sine krav slik at man kan poengtere ett og ett punkt for seg og overbevise kunden at kravet er riktig.

Klage på faktura kan være en vanskelig sak. Dokumentasjon er det viktigste på begge sider. Om du som forbruker vil klage på faktura, er det lurt å gjøre dette skriftlig slik at du kan dokumentere klagen, og mottar du som leverandør klage på faktura, må du kunne dokumentere overfor kunden at fakturaen er riktig. Klage på faktura er ikke enkle å løse og kan ende opp i forliksrådet om man ikke blir enige.

Filtrer:

  1. 218 000 dårlige betalere i Norge
  2. Betalingsfrist på faktura
  3. Blank faktura
  4. Bloggere må ha fakturaprogram
  5. Debet Faktura Pluss
  6. Debet Regnskap
  7. Egeninkasso
  8. Elektronisk faktura
  9. Én innlogging
  10. Enkelt fakturaprogram
  11. Enkeltsaker inkasso
  12. Faktura på nett
  13. Fakturabehandling
  14. Fakturablankett
  15. Fakturagrunnlag
  16. Fakturakontroll
  17. Fakturamal
  18. Fakturanummer
  19. Fakturaoppsett
  20. Fakturaprogram
  21. Fakturaprogram best i test
  22. Fakturaprogram for barnehager
  23. Fakturaprogram for foreninger
  24. Fakturaprogram for grundere
  25. Fakturaprogram for håndverkere
  26. Fakturaprogram for idrettslag
  27. Fakturaprogram til Mac
  28. Fakturasystem
  29. Fakturaunderlag
  30. Faktureringsprogram
  31. Faktureringssystem
  32. Flere fakturaer på samme inkassosak
  33. For regnskapsførere
  34. Forsinkelsesrente
  35. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  36. God inkassoskikk
  37. Gratis fakturaprogram
  38. Gratis inkasso
  39. Gratis regnskapsprogram
  40. Gruppefaktura
  41. Husleie og kontingenter
  42. Hva er forliksrådet?
  43. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  44. Idrettslag og foreninger
  45. Inkasso som inntektskilde
  46. Inkassobyrå
  47. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  48. Inkassofirma
  49. Inkassogebyr
  50. Inkassoregler
  51. Inkassosalær
  52. Inkassoselskap
  53. Inkassotjenester
  54. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  55. Integrert fakturaprogram
  56. Klage på faktura
  57. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  58. Kredittinformasjon
  59. Kredittsjekk
  60. Kredittsjekk av bedrifter
  61. Kredittsjekk av privatpersoner
  62. lage faktura gratis
  63. Lage faktura i word
  64. Lenker til informasjon om inkasso
  65. Lover som omhandler egeninkasso
  66. Masseutsendelse
  67. Næringsdrivende
  68. Nettbasert fakturaprogram
  69. Nettjeneste for egeninkasso
  70. Ny forsinkelsesrente
  71. Nye gebyrsatser 2011
  72. Nye gebyrsatser 2012
  73. Online faktura
  74. Online regnskapsprogram
  75. Oppgrader til egeninkasso
  76. Oppsummering av inkassoforskriften
  77. Oversikt og rapporter
  78. Postlegging
  79. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  80. Privatinkasso
  81. Saksgang mot bedrifter
  82. Saksgang mot privatpersoner
  83. Selge faktura
  84. Send regning med Debet Faktura
  85. Sende faktura som privatperson
  86. Total
  87. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  88. Utestående faktura
  89. Utestående husleie
  90. Webfaktura

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer