Klage på faktura

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning.

Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura. En klage som ikke er åpenbart grunnløs, må tas til etterretning og kravet vil bli sett på som omtvistet. En omtvistet sak kan ikke sendes til inkasso. Så selv om du får purringer og inkassovarsler, er du ikke pliktig til å betale et krav som du ikke er enig i før du har kommet til enighet med leverandøren. Saken kan ikke gå til inkasso, men den kan gå til forliksråd. Hvis forliksrådet mener du skal betale kravet, så er klagen avgjort.

Skal man betale eller ikke?

Det er mye spekulasjon om man skal betale et krav når man har en klage på faktura. Reglene sier at du ikke må det før det er enighet om kravet. Et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso uansett hvor mange ganger leverandøren purrer. Mange leverandører forsøker å skremme kunder til å betale. Men når kravet er omtvistet er det opp til deg og leverandøren og komme frem til en enighet før du må betale. Er ikke det mulig, er det forliksrådet som skal bestemme om kravet er gyldig, eller ikke. Om man betaler kravet, selv om det er omtvistet, kan det bli sett på som at man aksepterer kravet. I noen tilfeller kan det da være vanskelig å få refundert pengene i etterkant.

Enkelte krav må alltid betales

Det er noen krav man ikke må unnlate å betale. Offentlige krav kan ofte innkreves selv om du er uenig. Der er det en fordel å betale kravet og ta tvisten etterpå. Når det offentlige eventuelt vurderer kravet i din favør, er sjansene store for at du får igjen pengene i dette tilfellet. I de fleste tilfeller så vil du komme til en enighet med leverandøren om kravet. Leverandørene ønsker oftest ikke å ødelegge kundeforholdet om du føler deg urettferdig behandlet. En tvist kan også gi et dårlig rykte for en leverandør. Med den tilgangen vi i dag har på sosiale medier, bør leverandøren være ganske sikre i sin sak før de presser frem en urimelig sak. Det er store sjanser for at negativ omtale i sosiale medier kan skade en leverandør om man tar saken på feil måte.

Sørg for å avklare omtvistede saker

Men for deg som bruker av Debet Faktura og Debet Egeninkasso, er det lurt å avklare omtvistede saker. Er de avklart, kan disse innkreves med inkasso som andre saker. Men det er alltid lurt å forsøke å komme til enighet med kunden da en lengre sak kan trenere betalingen og du må vente enda lenger på pengene. Er det her snakk om en større sum, kan dette være sure penger å måtte vente på. Har du såpass egenkapital at du kan vente på pengene, kan det være lurt å stå på ditt, men har du ikke det, må du komme til enighet med kunden. Da er det viktig å ha dokumentasjon på sine krav slik at man kan poengtere ett og ett punkt for seg og overbevise kunden at kravet er riktig.

Klage på faktura kan være en vanskelig sak. Dokumentasjon er det viktigste på begge sider. Om du som forbruker vil klage på faktura, er det lurt å gjøre dette skriftlig slik at du kan dokumentere klagen, og mottar du som leverandør klage på faktura, må du kunne dokumentere overfor kunden at fakturaen er riktig. Klage på faktura er ikke enkle å løse og kan ende opp i forliksrådet om man ikke blir enige.

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer

DEBET AS
Telefon 90 50 10 80
Solheimgata 3A, 0267 OSLO

VÅRE ÅPNINGSTIDER
Mandag - fredag: 08.00-16.00
Lørdag - søndag: Stengt

Filtrer:

  1. 218 000 dårlige betalere i Norge
  2. Betalingsfrist på faktura
  3. Blank faktura
  4. Bloggere må ha fakturaprogram
  5. Debet Faktura Pluss
  6. Egeninkasso
  7. Elektronisk faktura
  8. Én innlogging
  9. Enkelt fakturaprogram
  10. Enkeltsaker inkasso
  11. Faktura på nett
  12. Fakturabehandling
  13. Fakturablankett
  14. Fakturagrunnlag
  15. Fakturakontroll
  16. Fakturamal
  17. Fakturanummer
  18. Fakturaoppsett
  19. Fakturaprogram
  20. Fakturaprogram for håndverkere
  21. Fakturaprogram til Mac
  22. Fakturasystem
  23. Fakturaunderlag
  24. Faktureringsprogram
  25. Faktureringssystem
  26. Flere fakturaer på samme inkassosak
  27. For regnskapsførere
  28. Forsinkelsesrente
  29. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  30. God inkassoskikk
  31. Gratis fakturaprogram
  32. Gratis inkasso
  33. Husleie og kontingenter
  34. Hva er forliksrådet?
  35. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  36. Idrettslag og foreninger
  37. Inkasso som inntektskilde
  38. Inkassobyrå
  39. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  40. Inkassofirma
  41. Inkassogebyr
  42. Inkassoregler
  43. Inkassosalær
  44. Inkassoselskap
  45. Inkassotjenester
  46. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  47. Integrert fakturaprogram
  48. Klage på faktura
  49. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  50. Kredittinformasjon
  51. Kredittsjekk
  52. Kredittsjekk av bedrifter
  53. Kredittsjekk av privatpersoner
  54. Lenker til informasjon om inkasso
  55. Lover som omhandler egeninkasso
  56. Masseutsendelse
  57. Næringsdrivende
  58. Nettbasert fakturaprogram
  59. Nettjeneste for egeninkasso
  60. Ny forsinkelsesrente
  61. Nye gebyrsatser 2011
  62. Nye gebyrsatser 2012
  63. Online faktura
  64. Oppgrader til egeninkasso
  65. Oppsummering av inkassoforskriften
  66. Oversikt og rapporter
  67. Postlegging
  68. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  69. Privatinkasso
  70. Saksgang mot bedrifter
  71. Saksgang mot privatpersoner
  72. Se TV2-nyhetenes innslag om egeninkasso
  73. Send regning med Debet Faktura
  74. Sende faktura som privatperson
  75. Total
  76. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  77. Utestående faktura
  78. Utestående husleie
  79. Webfaktura