« Tilbake (Artikler)

Klage på faktura

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning.

Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura. En klage som ikke er åpenbart grunnløs, må tas til etterretning og kravet vil bli sett på som omtvistet. En omtvistet sak kan ikke sendes til inkasso. Så selv om du får purringer og inkassovarsler, er du ikke pliktig til å betale et krav som du ikke er enig i før du har kommet til enighet med leverandøren. Saken kan ikke gå til inkasso, men den kan gå til forliksråd. Hvis forliksrådet mener du skal betale kravet, så er klagen avgjort.

Skal man betale eller ikke?

Det er mye spekulasjon om man skal betale et krav når man har en klage på faktura. Reglene sier at du ikke må det før det er enighet om kravet. Et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso uansett hvor mange ganger leverandøren purrer. Mange leverandører forsøker å skremme kunder til å betale. Men når kravet er omtvistet er det opp til deg og leverandøren og komme frem til en enighet før du må betale. Er ikke det mulig, er det forliksrådet som skal bestemme om kravet er gyldig, eller ikke. Om man betaler kravet, selv om det er omtvistet, kan det bli sett på som at man aksepterer kravet. I noen tilfeller kan det da være vanskelig å få refundert pengene i etterkant.

Enkelte krav må alltid betales

Det er noen krav man ikke må unnlate å betale. Offentlige krav kan ofte innkreves selv om du er uenig. Der er det en fordel å betale kravet og ta tvisten etterpå. Når det offentlige eventuelt vurderer kravet i din favør, er sjansene store for at du får igjen pengene i dette tilfellet. I de fleste tilfeller så vil du komme til en enighet med leverandøren om kravet. Leverandørene ønsker oftest ikke å ødelegge kundeforholdet om du føler deg urettferdig behandlet. En tvist kan også gi et dårlig rykte for en leverandør. Med den tilgangen vi i dag har på sosiale medier, bør leverandøren være ganske sikre i sin sak før de presser frem en urimelig sak. Det er store sjanser for at negativ omtale i sosiale medier kan skade en leverandør om man tar saken på feil måte.

Sørg for å avklare omtvistede saker

Men for deg som bruker av Debet Faktura og Debet Egeninkasso, er det lurt å avklare omtvistede saker. Er de avklart, kan disse innkreves med inkasso som andre saker. Men det er alltid lurt å forsøke å komme til enighet med kunden da en lengre sak kan trenere betalingen og du må vente enda lenger på pengene. Er det her snakk om en større sum, kan dette være sure penger å måtte vente på. Har du såpass egenkapital at du kan vente på pengene, kan det være lurt å stå på ditt, men har du ikke det, må du komme til enighet med kunden. Da er det viktig å ha dokumentasjon på sine krav slik at man kan poengtere ett og ett punkt for seg og overbevise kunden at kravet er riktig.

Klage på faktura kan være en vanskelig sak. Dokumentasjon er det viktigste på begge sider. Om du som forbruker vil klage på faktura, er det lurt å gjøre dette skriftlig slik at du kan dokumentere klagen, og mottar du som leverandør klage på faktura, må du kunne dokumentere overfor kunden at fakturaen er riktig. Klage på faktura er ikke enkle å løse og kan ende opp i forliksrådet om man ikke blir enige.

Filtrer:

  1. 218 000 dårlige betalere i Norge
  2. Behandlingstid Brønnøysundregistrene
  3. Betalingsfrist på faktura
  4. Blank faktura
  5. Bloggere må ha fakturaprogram
  6. Debet Faktura – hele Norges fakturaprogram
  7. Debet Faktura Pluss
  8. Debet Regnskap
  9. Debets innsamling barnehjem
  10. Egenansatt
  11. Egeninkasso
  12. Elektronisk faktura
  13. Én innlogging
  14. endre navn på aksjeselskap
  15. Enkelt fakturaprogram
  16. Enkeltsaker inkasso
  17. Faktura fra privat til bedrift
  18. Faktura på nett
  19. faktura pdf gratis
  20. Fakturabehandling
  21. Fakturablankett
  22. Fakturagrunnlag
  23. Fakturakjøp
  24. Fakturakontroll
  25. Fakturamal
  26. Fakturanummer
  27. Fakturaoppsett
  28. Fakturaprogram
  29. Fakturaprogram best i test
  30. Fakturaprogram for barnehager
  31. Fakturaprogram for foreninger
  32. Fakturaprogram for grundere
  33. Fakturaprogram for håndverkere
  34. Fakturaprogram for idrettslag
  35. Fakturaprogram til Mac
  36. Fakturaregler for privatpersoner
  37. Fakturasalg
  38. Fakturasystem
  39. Fakturaunderlag
  40. Fakturering
  41. Fakturering og skatt for privatpersoner
  42. Faktureringsprogram
  43. Faktureringssystem
  44. Flere fakturaer på samme inkassosak
  45. Forliksklage
  46. Forsinkelsesrente
  47. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  48. Frilanser
  49. God inkassoskikk
  50. Gratis faktura mal
  51. Gratis fakturaprogram
  52. Gratis inkasso
  53. Gratis regnskapsprogram
  54. Gruppefaktura
  55. Husleie og kontingenter
  56. Hva er forliksrådet?
  57. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  58. Idrettslag og foreninger
  59. Inkasso forliksrådet
  60. Inkasso som inntektskilde
  61. Inkassobyrå
  62. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  63. Inkassofirma
  64. Inkassogebyr
  65. Inkassoregistrering
  66. Inkassoregler
  67. Inkassosalær
  68. Inkassoselskap
  69. Inkassosystem regnskapsførere
  70. Inkassotjenester
  71. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  72. Integrert fakturaprogram
  73. Jobb som frilanser
  74. Klage på faktura
  75. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  76. Krav til navn på aksjeselskap
  77. Kredittinformasjon
  78. Kredittsjekk
  79. Kredittsjekk av bedrifter
  80. Kredittsjekk av privatpersoner
  81. lage faktura gratis
  82. Lage faktura i word
  83. Lenker til informasjon om inkasso
  84. Lover som omhandler egeninkasso
  85. Masseutsendelse
  86. Namsfogden
  87. Næringsdrivende
  88. Nettbasert fakturaprogram
  89. Nettjeneste for egeninkasso
  90. Nettside
  91. Ny forsinkelsesrente
  92. Nye gebyrsatser 2011
  93. Nye gebyrsatser 2012
  94. Online faktura
  95. Online regnskapsprogram
  96. Oppgrader til egeninkasso
  97. Oppsummering av inkassoforskriften
  98. Organisasjonsnummer for å fakturere?
  99. Oversikt og rapporter
  100. Økonomitips til frilansere
  101. Postlegging
  102. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  103. Privatinkasso
  104. Rabatt inkasso
  105. Regnskapsfører
  106. revisjonsplikt for aksjeselskaper
  107. Saksgang mot bedrifter
  108. Saksgang mot privatpersoner
  109. Samordnet registermelding
  110. Selge faktura
  111. Selskapets 
lovpålagte 
protokoller
  112. Send EHF-Faktura med Debet Faktura
  113. Send regning med Debet Faktura
  114. Sende faktura årskontigent
  115. Sende faktura som frilanser
  116. Sende faktura som privatperson
  117. Sende inkasso som privatpersion
  118. Skatt som frilanser
  119. Starte egen bedrift
  120. Stiftelsesdokumenter for AS
  121. Svindlet på Finn.no
  122. Tingsinnskudd
  123. Total
  124. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  125. Unngå feil på faktura
  126. Utestående faktura
  127. Utestående husleie
  128. Utleggsforretning
  129. Vedtekter
  130. Webfaktura

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer om Egeninkasso