« Tilbake (Artikler)

Klage på faktura

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning.

Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura. En klage som ikke er åpenbart grunnløs, må tas til etterretning og kravet vil bli sett på som omtvistet. En omtvistet sak kan ikke sendes til inkasso. Så selv om du får purringer og inkassovarsler, er du ikke pliktig til å betale et krav som du ikke er enig i før du har kommet til enighet med leverandøren. Saken kan ikke gå til inkasso, men den kan gå til forliksråd. Hvis forliksrådet mener du skal betale kravet, så er klagen avgjort.

Skal man betale eller ikke?

Det er mye spekulasjon om man skal betale et krav når man har en klage på faktura. Reglene sier at du ikke må det før det er enighet om kravet. Et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso uansett hvor mange ganger leverandøren purrer. Mange leverandører forsøker å skremme kunder til å betale. Men når kravet er omtvistet er det opp til deg og leverandøren og komme frem til en enighet før du må betale. Er ikke det mulig, er det forliksrådet som skal bestemme om kravet er gyldig, eller ikke. Om man betaler kravet, selv om det er omtvistet, kan det bli sett på som at man aksepterer kravet. I noen tilfeller kan det da være vanskelig å få refundert pengene i etterkant.

Enkelte krav må alltid betales

Det er noen krav man ikke må unnlate å betale. Offentlige krav kan ofte innkreves selv om du er uenig. Der er det en fordel å betale kravet og ta tvisten etterpå. Når det offentlige eventuelt vurderer kravet i din favør, er sjansene store for at du får igjen pengene i dette tilfellet. I de fleste tilfeller så vil du komme til en enighet med leverandøren om kravet. Leverandørene ønsker oftest ikke å ødelegge kundeforholdet om du føler deg urettferdig behandlet. En tvist kan også gi et dårlig rykte for en leverandør. Med den tilgangen vi i dag har på sosiale medier, bør leverandøren være ganske sikre i sin sak før de presser frem en urimelig sak. Det er store sjanser for at negativ omtale i sosiale medier kan skade en leverandør om man tar saken på feil måte.

Sørg for å avklare omtvistede saker

Men for deg som bruker av Debet Faktura og Debet Egeninkasso, er det lurt å avklare omtvistede saker. Er de avklart, kan disse innkreves med inkasso som andre saker. Men det er alltid lurt å forsøke å komme til enighet med kunden da en lengre sak kan trenere betalingen og du må vente enda lenger på pengene. Er det her snakk om en større sum, kan dette være sure penger å måtte vente på. Har du såpass egenkapital at du kan vente på pengene, kan det være lurt å stå på ditt, men har du ikke det, må du komme til enighet med kunden. Da er det viktig å ha dokumentasjon på sine krav slik at man kan poengtere ett og ett punkt for seg og overbevise kunden at kravet er riktig.

Klage på faktura kan være en vanskelig sak. Dokumentasjon er det viktigste på begge sider. Om du som forbruker vil klage på faktura, er det lurt å gjøre dette skriftlig slik at du kan dokumentere klagen, og mottar du som leverandør klage på faktura, må du kunne dokumentere overfor kunden at fakturaen er riktig. Klage på faktura er ikke enkle å løse og kan ende opp i forliksrådet om man ikke blir enige.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 169,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. 10 smarte triks for fakturering
  2. 218 000 dårlige betalere i Norge
  3. 3 tips for enkelt regnskap
  4. Årsberetningen
  5. Årsoppgjør dokumentasjon
  6. Behandlingstid Brønnøysundregistrene
  7. Betalingsfrist på faktura
  8. Billigste regnskapsprogram
  9. Blank faktura
  10. Bloggere må ha fakturaprogram
  11. Bytte fakturaprogram
  12. Debet Faktura – hele Norges fakturaprogram
  13. Debet Faktura Pluss
  14. Debet Fakturasalg
  15. Debet Regnskap
  16. Debets innsamling barnehjem
  17. Egenansatt
  18. Egeninkasso
  19. Elektronisk faktura
  20. Én innlogging
  21. endre navn på aksjeselskap
  22. Enkelt fakturaprogram
  23. Enkelt regnskapsprogram
  24. Enkeltsaker inkasso
  25. Er du en god leder?
  26. Faktura fra privat til bedrift
  27. Faktura på nett
  28. faktura pdf gratis
  29. Fakturabehandling
  30. Fakturablankett
  31. Fakturagrunnlag
  32. Fakturakjøp
  33. Fakturakontroll
  34. Fakturamal
  35. Fakturanummer
  36. Fakturaoppsett
  37. Fakturaprogram
  38. Fakturaprogram best i test
  39. Fakturaprogram for barnehager
  40. Fakturaprogram for foreninger
  41. Fakturaprogram for grundere
  42. Fakturaprogram for håndverkere
  43. Fakturaprogram for idrettslag
  44. Fakturaprogram til Mac
  45. Fakturaregler for privatpersoner
  46. Fakturasalg
  47. Fakturasystem
  48. Fakturaunderlag
  49. Fakturering
  50. Fakturering og skatt for privatpersoner
  51. Faktureringsprogram
  52. Faktureringssystem
  53. Flere fakturaer på samme inkassosak
  54. Fordeler med gratis fakturaprogram
  55. Forliksklage
  56. Forsinkelsesrente
  57. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  58. Føre regnskap selv
  59. Frilanser
  60. Frister for næringsdrivende
  61. God inkassoskikk
  62. Gratis faktura mal
  63. Gratis fakturaprogram
  64. Gratis inkasso
  65. Gratis regnskapsprogram
  66. Gruppefaktura
  67. Husleie og kontingenter
  68. Hva er forliksrådet?
  69. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  70. Idrettslag og foreninger
  71. Inkasso forliksrådet
  72. Inkasso som inntektskilde
  73. Inkassobyrå
  74. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  75. Inkassofirma
  76. Inkassogebyr
  77. Inkassoregistrering
  78. Inkassoregler
  79. Inkassosalær
  80. Inkassoselskap
  81. Inkassosystem regnskapsførere
  82. Inkassotjenester
  83. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  84. Integrert fakturaprogram
  85. Jobb som frilanser
  86. Klage på faktura
  87. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  88. Kredittinformasjon
  89. Kredittsjekk
  90. Kredittsjekk av bedrifter
  91. Kredittsjekk av privatpersoner
  92. lage faktura gratis
  93. Lage faktura i word
  94. Lage kvittering
  95. Lenker til informasjon om inkasso
  96. Lover som omhandler egeninkasso
  97. Lønnsprogram
  98. Masseutsendelse
  99. Namsfogden
  100. Næringsdrivende
  101. Nettbasert fakturaprogram
  102. Nettjeneste for egeninkasso
  103. Nettside
  104. Ny forsinkelsesrente
  105. Nye gebyrsatser 2011
  106. Nye gebyrsatser 2012
  107. Online faktura
  108. Online regnskapsprogram
  109. Oppgrader til egeninkasso
  110. Oppsummering av inkassoforskriften
  111. Organisasjonsnummer for å fakturere?
  112. Oversikt og rapporter
  113. Økonomitips til frilansere
  114. Postlegging
  115. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  116. Privatinkasso
  117. Rabatt inkasso
  118. Regnskapsfører
  119. Regnskapsprogram
  120. Regnskapsprogram for foreninger
  121. Regnskapsprogram for håndverkere
  122. Regnskapsprogram for små bedrifter
  123. Regnskapsprogram med fastpris
  124. Regnskapsprogram til holdingselskap
  125. revisjonsplikt for aksjeselskaper
  126. Saksgang mot bedrifter
  127. Saksgang mot privatpersoner
  128. Samordnet registermelding
  129. Selge faktura
  130. Selskapets 
lovpålagte 
protokoller
  131. Selskapets ledelse
  132. Selskapskapitalen Aksjeloven
  133. Send EHF-Faktura med Debet Faktura
  134. Send regning med Debet Faktura
  135. Sende faktura årskontigent
  136. Sende faktura som frilanser
  137. Sende faktura som privatperson
  138. Sende inkasso som privatpersion
  139. Sjekkliste styrets organisering
  140. Skatt som frilanser
  141. Starte egen bedrift
  142. Stiftelsesdokumenter for AS
  143. Svindlet på Finn.no
  144. Tingsinnskudd
  145. Tips for fakturaprogram
  146. Total
  147. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  148. Unngå feil på faktura
  149. Utestående faktura
  150. Utestående husleie
  151. Utleggsforretning
  152. Vedtekter
  153. Webfaktura