« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Hva gjør jeg når det er en innsigelse på kravet?
Dersom det er innsigelse i saken din (at kunden ikke er enig i kravet), må saken sendes til forliksrådet.
En innsigelse betyr at kunden som har fått tilsendt en faktura ikke er enig i fakturaen som er tilsendt.
I alle tilfeller hvor det er en innsigelse på kravet anbefaler vi kunden å først ta kontakt med sin kunde, slik at man kan finne ut hvorfor kunden ikke er enig med kravet, og høre om det er noen måte å løse dette på. Om man ikke klarer å bli enige om kravet, må saken sendes til Forliksrådet.
Det finnes et forliksråd i hver kommune. Forliksrådet er den første instansen i det norske rettssystemet, og er ment for å avlaste rettsystemet ved å ta seg av saker som ikke krever så mye å løse. Det koster 1130 NOK å få en sak behandlet i forliksrådet. Dersom man får medhold i forliksrådet må dette gebyret dekkes av skyldner.
Dokumentene for å sende en sak til forliksrådet får du også tilgang til i Debet Egeninkasso.