« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Hva er kreditnota?
Kreditnota må man opprette dersom man skal gjøre en endring på en faktura som allerede er laget til kunde. Eneste riktige måte å korrigere den på i regnskapet, er ved å opprette en kreditnota.
Kreditnota for korreksjoner av faktura
Når du har sendt ut en faktura fra Debet Faktura og du senere oppdager at du har fakturert feil, eller at kunden ønsker å returnere noe, så må det gjøres en korreksjon av beløpet som skal betales inn. Man kan ikke endre på en faktura som allerede er sendt til kunden, da regnskapsloven krever at alle fakturaer skal ha maskinell nummerering og at de ikke skal slettes eller endres etter de er sendt ut. Det er flere grunner til dette. For det første skal alle innrapporterte fakturaer være sporbare i regnskaper mellom firmaer slik at skattemyndighetene får en enkel jobb om det blir en regnskapsgjennomgang. I tillegg er det viktig i forhold til å kunne følge opp inkassosaker rundt en ubetalt faktura. Om en rettslig instans skal kunne avgjøre om en faktura må betales eller ikke, så må det finnes sporbarhet på fakturaene. Ved at alle nummererte fakturaer skal fortsette å eksistere som de ble produsert, kan man alltid gå tilbake å spore fakturaene som de opprinnelig ble opprettet. Er det blitt gitt refusjoner, vil det finnes en kreditnota med et eget fakturanummer slik at også denne er sporbar.
Det vil si at man må sende ut kreditnota i ethvert tilfelle hvor man ønsker å gjøre en korreksjon på hva en kunde skylder for sine kjøp. En kreditnota skal inneholde den samme informasjonen som en faktura, men skal tydelig merkes med ”Kreditnota” slik at den ikke kan forveksles med en vanlig faktura.
Kreditnota i Debet Faktura
Men hvordan skal man så opprette kreditnota i Debet Faktura? Det er like enkelt å opprette en kreditnota som det ellers er å bruke Debet Faktura. Man finner rett og slett fakturaen som skal endres som man klikker seg inn på. På høyre side vil man finne et menyvalg for kreditnota. Det kunne ikke vært enklere. Da er det bare å sende ut denne kreditnotaen til kunden. Straks man har sendt ut kreditnotaen, vil man også oppleve at denne dukker opp i fakturaoversikten. Du vil da kunne holde oversikt over både fakturaer og kreditnotaer slik at det er enkelt å se hvilke fakturaer som er betalt i systemet og hvilke som ikke er det. Ubetalte fakturaer som har en tilhørende kreditnota, vil ikke være merket som betalt. Men en ny faktura som er sendt ut i stedet for den som er kreditert, skal registreres som betalt når man har mottatt betalingen.
Lett å følge opp i fakturaoversikt
Kreditnota gir deg bedre oversikt i fakturaoversikten. Disse er en del av den totale oversikten da de vil inneholde forklaringen for at noen fakturaer ikke skal betales. Prosessen med å opprette en kreditnota er også rask og effektiv. Du trenger ikke bruke mye ekstra tid i tillegg til den opprinnelige fakturaen som ble opprettet. Med noen få tastetrykk har du opprettet en kreditnota, og sendt den ut til kunden. Mer er det ikke du behøver å gjøre i Debet Faktura. Du vil også måtte føre begge disse inn i regnskapet slik at regnskapet og momsavregningen blir korrekt og du ikke betaler inn for mye moms i forhold til fakturaen som er blitt endret.
Regnskap for kreditnota
Regnskap må også oppdateres med kreditnota. Denne vil motregnes mot den opprinnelige fakturaen, som også må tas med selv om man har gitt et avslag eller en refusjon. Om man kun nylig startet firma, og ikke har erfaring med regnskap eller kreditnotaer fra tidligere, så kan denne prosessen virke merkelig. Men dette øker sporbarheten på inn- og utbetalinger mellom firmaer.
Les mer om hvordan du oppretter kreditnota i Debet Faktura her.