« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Fakturakopi
Med Debet Faktura kan du når som helst finne frem tidligere kopier av fakturaer for å skrive ut eller om du har behov for å sende ut en ny kopi til en kunde.
Fakturakopi i Debet Faktura
Du kan når som helst finne frem gamle fakturaer fra arkivet for å skrive ut eller om du har behov for å sjekke tidligere fakturaer for en kunde. Måten du finner frem en tidligere faktura på for å få ut en fakturakopi er at du klikker deg inn på fakturaregisteret, velger ”alle fakturaer”, og klikker på ark-ikonet ved fakturaen. Da åpner du en fakturakopi hvor du kan finne den informasjonen du har behov for. Denne kan du skrive ut til papirkopi, eller du kan lagre for å maile den til en kunde om det er nødvendig. Det er mange situasjoner hvor vi kan ha behov for en fakturakopi. Har vi mistet et regnskapsbilag, er det enkelt å få lagt et nytt.
Vil du benytte en tidligere fakturakopi for å benytte som grunnlag for neste faktura til samme kunde, eller en annen kunde som har kjøpt samme varer, er det fullt mulig. Fakturakopi er en nyttig funksjonalitet som gjør at du alltid har tilgang på den informasjonen du har behov for uansett grunn. Da Debet Faktura også er et online system kan du ta ut fakturakopier uansett hvor du befinner deg bare du har tilgang på en PC eller et nettbrett. All historikk vil til enhver tid være tilgjengelig slik at du kan finne frem all tidligere informasjon du har behov for fra tidligere fakturakopier når som helst.
Hvordan få opp fakturakopi
For å få opp tidligere sendte fakturaer kan du gjøre følgende:
- Logg inn
- Trykk på "Fakturaregister" i menyen på venstre side
- Under fanen "Alle fakturaer" finner du frem ønsket faktura
- Under kolonnen "Valg" på høyre side finner du ikonet som ligner på et ark. Klikk på denne for å få opp fakturaen
- Her får du så valg om å skrive ut eller lagre fakturaen
Enkelt å opprette tilbud og fakturaer
Debet Faktura er et utrolig enkelt program å benytte for å registrere fakturaer. Med en gang du har registrert en bruker, trenger du kun å registrere noen opplysninger om firmaet ditt, samt kundeopplysninger og informasjon om produkter og tjenester du skal ha med på fakturaen om de ikke er definert allerede. Med denne informasjonen har du alt du trenger for å opprette en ny faktura. Mangler det fortsatt noe, vil du bli bedt om å legge inn denne informasjonen før du går videre. Straks du har opprettet en faktura og sendt den til kunden via email, papirkopi eller EHF Faktura, så kommer fakturaen inn i oversikten med forfallsdato og med info om den er betalt eller ikke. Når den merkes betalt er den en del av arkivet. Trenger du å se på den etter dette, kan du når som helst bla deg tilbake i arkivet og få frem en fakturakopi om du har behov for å se på den eller skrive den ut for regnskapet.
Fra faktura til inkasso
Når du sjekker i fakturaoversikten og finner ut at du har forfalte fakturaer, kan du åpne en fakturakopi for å sjekke hvilke produkter fakturaen gjelder. Forblir en faktura ubetalt, er det viktig å vurdere hva planen er for å få inn pengene raskt nok slik at man ikke taper renter, eller enda verre, risikerer problemer med firmaets likviditet. Du har da valget om å sende fakturaen over til Debet Egeninkasso, som gir deg mulighet til å vurdere raskeste måte å hente inn betalingen på. Raskeste måten er å sende et inkassovarsel som første purring, men om du vil, kan du også velge å sende ut vanlige purringer først. Vanlige purringer vil forårsake forsinkelser før du kan sende saken til inkasso, men om du ønsker dette overfor kunden, er det helt opp til deg.
Du vil da følge opp inkassosaken helt frem til en eventuelt rettslig avgjørelse for å eventuelt pålegge kunden å betale det utestående beløpet. Etter kunden har fått juridisk pålegg vil kunden etter loven måtte betale utestående beløp. Da vil de etter all sannsynlighet snart ha pengene på konto.