« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))

Fakturaen er innbetalt, men innbetalingen er ikke registrert i systemet

Dersom du ikke har en avtale om automatisk registrering av innbetalinger, må du gjøre dette manuelt. Når du ser at du har fått innbetaling på kontoen din, kan du gjøre følgene for å registrere innbetaling:

  • Logg inn
  • Trykk på "Fakturaregister" i menyen til venstre
  • I listen over fakturaer vil du helt til høyre finne fanen "Valg"
  • Trykk på symbolet som symboliserer penger
  • Du kommer da inn på siden hvor du kan registrere innbetalingen

Om du har en faktura hvor innbetaling ikke er registrert kan det bli relevant å sende disse fakturaene videre til inkasso. Med Debet Egeninkasso kan du følge opp en inkassoprosess selv for å få inn utestående fakturaer.

God oversikt over ikke registrerte innbetalinger

Debet Faktura er et praktisk og effektivt online fakturaprogram hvor du raskt og effektivt kan opprette en faktura. Alt du trenger å gjøre er å registrere kundeinformasjon, og straks den er registrert, sender du ut fakturaen til kunde enten via email, i papirkopi eller som EHF-faktura. Straks fakturaen er sendt ut, er den med i fakturaoversikten slik at du kan holde oversikt over hvilke fakturaer som forfaller og hvilke som er forfalt. Du kan enten selv registrere hvilke fakturaer som er innbetalt, eller du kan oppgradere til Debet Faktura Pluss slik at du, om du har avtale med banken, kan få innbetalinger direkte registrert i fakturaprogrammet. I oversikten vil du raskt oppdage om det finnes fakturaer hvor det ikke er registrert innbetaling. Om innbetaling ikke er registrert etter forfall, kan det være på tide å vurdere om man ønsker å sende ut en purring eller om man eventuelt vil følge opp saken videre.

Når en faktura ikke er betalt, har man mulighet for selv å følge denne opp gjennom en inkassosak ved hjelp av Debet Egeninkasso. Det er en enkel prosess å overføre saken til inkasso, og selv om du ikke kjenner prosessen, så kan du få hjelp til dette i programmet. En inkassoprosess er ikke så komplisert som man kanskje tror. Det finnes ganske klare regler for når man kan sende purringer, inkassovarsler og når man kan sende saken til inkasso, samt at finnes regler for hvilke gebyrer man kan forlange.

Manuell eller automatisk registrering av innbetaling

Om man benytter manuell registrering av innbetalinger, må man selv passe på å få registrert innbetalingen på den rette fakturaen. Men det er også mulighet for å få innbetalinger registrert automatisk. Om man har Debet Faktura Pluss kan man inngå avtale med banken for å importere retur-filer som automatisk registrerer fakturaer som betalt slik at du selv ikke trenger å følge med på det. Da vil man hele tiden ha oppdatert oversikt over hvilke fakturaer som er betalt eller ikke. Med manuell registrering, kan man også oppleve at en ikke registrert innbetaling kan skyldes en forglemmelse. Det kan derfor være en fordel med avtale for automatisk registrering.

Faktura til Debet Egeninkasso

Du har anledning til å sende fakturaer til Debet Egeninkasso uansett hvilken avtale du har. Om du har Debet Faktura Gratis, Debet Faktura Pluss eller Debet Egeninkasso, så vil alle løsningene la deg benytte egeninkassoløsningen, enten som enkeltsaker, eller med full administrasjon. Med en gang saken er oversendt Debet Egeninkasso, har du full kontroll over inkassosaken, og kan velge når du bør utføre de forskjellige stegene i prosessen for å få inn pengene så raskt som mulig. Ved å benytte deg av en så effektiv inkassoprosess som mulig, slipper du å vente lenger enn nødvendig før pengene er inne på konto. Du kan forsinke en innkrevingsprosess en del om du velger å sende ut flere purringer enn nødvendig, da du må vente en bestemt periode etter purringens forfall før du kan utføre neste steg.

Forskjellige muligheter med Debet Egeninkasso

Du kan velge mellom flere måter å benytte Debet Egeninkasso på når innbetalingen uteblir. Har du kun Debet Faktura gratis, betaler du et ganske høyt beløp for hver sak du overfører til egeninkasso, mens et abonnement på Debet Faktura Pluss gjør at du betaler en god del mindre per sak. Med abonnement på Debet Egeninkasso, har du den løsningen som koster deg aller minst per sak som sendes til inkasso. Sistnevnte er lønnsom om du ofte har behov for å sende saker til inkasso.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 69,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. Behandlingstid forliksrådet
  2. En innlogging for flere firmaer
  3. Er Debet Faktura gratis?
  4. Fakturaen er innbetalt, men innbetalingen er ikke registrert i systemet
  5. Fakturagebyr
  6. Fakturaprogram for iPad
  7. Fakturer leietakere
  8. Finnes det en enkel søkefunksjon?
  9. Giroark på faktura
  10. Hva er Debet Faktura?
  11. Hva er egeninkasso?
  12. Hva er en kreditnota?
  13. Hva er en utleggsforretning?
  14. Hva er faktura
  15. Hva er forskjellen på Debet Faktura og Debet Egeninkasso?
  16. Hva gjør jeg når det er en innsigelse på kravet?
  17. Hva gjør jeg ved innsigelse på kravet
  18. Hva koster det å bruke Debet Inkasso?
  19. Hvor finner jeg oversikt over fakturaene mine?
  20. Hvor mange fakturalinjer kan jeg bruke på fakturaen?
  21. Hvordan endrer jeg antall forfallsdager på faktura
  22. Hvordan endrer jeg kontonummer?
  23. Hvordan få opp fakturakopi
  24. Hvordan lage kreditnota
  25. Hvordan legger jeg til varer i vareregisteret?
  26. Hvordan registrere innbetaling på en faktura
  27. Hvordan registrere meg på Debet Faktura?
  28. Hvordan ser fakturaene ut?
  29. Kan inkassobyråer tvangsinnkreve penger?
  30. Kan inkassoselskaper tvangsinndrive penger?
  31. Kan jeg ha logo på fakturaen?
  32. Kan jeg sende faktura til utlandet?
  33. Kan jeg sende purring eller inkassovarsel?
  34. Kan jeg slette en faktura?
  35. KID-nummer på fakturaene
  36. Kontantfaktura
  37. Legge til egen tekst på fakturaen
  38. Mva.-terminer
  39. Når kan man sende inkassovarsel?
  40. Når sender Debet fakturaene?
  41. Purregebyr – hva er et purregebyr?
  42. Utskrift stemmer ikke med giroblanketten