« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Fakturagebyr
Bedrifter ønsker ofte å legge på fakturagebyr når de fakturerer. Mange bedrifter sender svært mange fakturaer hvert år, og ønsker å få dekket inn denne kostnaden.
Det er flere bedrifter som i dag bruker dette for å styre kundene sine til å benytte en type faktura slik at administrasjonen blir enklere. For eksempel er det veldig vanlig å benytte et høyere gebyr på papirfaktura slik at kundene heller velger en elektronisk løsning for å motta fakturaer. Det er en god del billigere å sende ut fakturaene elektronisk. Når du setter fakturagebyr på fakturaene dine, er det viktig å vurdere hva dine konkurrenter gjør. Om kunden føler at de får et urimelig høyt fakturagebyr hos deg i forhold til en konkurrent, er det mange som reagerer på denne ekstrakostnaden, selv om det kommer an på fakturaens totale beløp om dette fakturagebyret er betydelig eller ikke.
Du må avtale et evt. fakturagebyr med kjøperen først
Bedriften kan legge på fakturagebyr på fakturaen dersom dette er avtalt med kjøperen på forhånd. Hvor stort beløp dette skal være står man fritt til å velge. Mange bedrifter ønsker i dag å sende sine fakturaer på e-post og det er derfor ikke uvanlig at de bruker opp mot 50,- i fakturagebyr. Ved å benytte et fakturagebyr kan du få inn litt av administrasjonskostnadene med utsendelse av faktura. Ved bruk av Debet Faktura vil du bruke mindre tid til administrasjon av fakturaene, og kan på grunn av det oppleve at fakturagebyret du legger til fakturaene dine vil dekke en større andel av den totale kostnaden du har for administrasjon av fakturaer.
Har du abonnementet Debet Faktura Pluss til 49,- pr. mnd., kan du sende fakturaene via e-post direkte fra Debet Faktura når du er logget inn. Denne løsningen gjør at fakturakostnaden blir vesentlig redusert da du ikke trenger å sende fakturaen i form av en separat email eller i form av papir. I stedet klikker du bare på en knapp og fakturaen sendes direkte. Det føles også profesjonelt og ryddig for mottaker av fakturaen at formatet for fakturaen som mottas er slik de forventer. Dette oppnås ved at formatet produseres helt og holdent av fakturaprogrammet.
Lagre fakturagebyr i vareregisteret
Når du skal legge på fakturagebyr, lager du dette som en egen varelinje. Du kan enten lagre dette i vareregisteret, eller skrive det inn hver gang. Ved å lagre det i vareregisteret blir det enklere å legge til fakturagebyret i fakturaen. I stedet for å forsøke å skrive dette inn likt hver gang. Kundene vil også finne det mer ryddig om også fakturagebyret er formulert likt hver gang slik at det ikke ser ut som det er lagt til tilfeldig. Standardisering er positivt for at fakturaen din fremstår profesjonell overfor kundene dine. En profesjonell faktura er viktig for inntrykket kundene har av firmaet ditt. Du kan også oppleve at du får færre spørsmål om fakturaen om den ser profesjonell ut.
Standardisering og forenkling av administrasjonen for utsending av fakturaer gjør at både du og kunden sparer tid på administrasjon som kan brukes til firmaets kjernevirksomhet. I stedet for å bruke tiden på administrasjon kan tiden brukes til å øke firmaets omsetning i kjernevirksomheten og dermed også øke overskuddet. Ved økt fokus på kjernevirksomhet kan man finne en bedre balanse mellom priser og overskudd og på denne måten tilpasse konkurransedyktige priser som igjen kan øke omsetningen. Reduksjon av administrasjon i bedriften gir gode muligheter til å bli mer konkurransedyktig i markedet og dermed få en større kundebase. Med større kundebase sikrer du en mer stabil og jevn omsetning som hjelper deg å kunne planlegge firmaets aktivitet fremover.
Faktureringsgebyret er momspliktig dersom din bedrift er momsregistrert.
Ta kontakt om du har spørsmål vedrørende Debet Faktura eller faktureringsgebyr.