« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Sende inkassovarsel
Det er noen viktige steg du må ta stilling til om en faktura forblir ubetalt. En av de viktigste å vurdere når man oversender en faktura til inkasso er når man skal sende ut et inkassovarsel. Om man velger å sende en eller flere purringer før man sender inkassovarsel, så vil man måtte vente lenger på betalingen om man ikke oppnår at kunden betaler før prosessen gjennomføres.
Når du bruker vår gratisversjon av Debet Faktura har du ikke mulighet til å sende purring eller inkasso. Med Debet Faktura Pluss har du mulighet til å sende purring.
Når bør man sende inkassovarsel?
Når man skal vurdere hvordan man ønsker å følge opp fakturaer som ikke betales innen fristen, er det flere vurderingen man bør gå gjennom. Hvilken fleksibilitet ønsker man å gi kundene sine? Hvordan få pengene raskest inn på konto? Om man ønsker å vise fleksibilitet overfor sine kunder kan det være man ønsker å sende flere purringer, og kanskje til og med uten gebyrer. Eksempler på når dette kan være relevant, kan være om man driver en organisasjon hvor man er helt avhengig av sine medlemmer, og organisasjonen i sin helhet har mer igjen for å beholde sine medlemmer enn noen av medlemmene kanskje vil oppleve de får igjen fra organisasjonen. Da kan det være at man bør sende flere purringer da man ellers kan miste viktige medlemmer.
I andre tilfeller kan det være kritisk for firmaet om man gir kundene for mye fleksibilitet. Om man sender ut mange store fakturaer og opplever at flere av disse ikke betales i tide, kan det være man er nødt til å være tøff mot kundene sine. Det kan i mange tilfeller være snakk om å overleve som firma eller ikke. Det finnes flere eksempler på firmaer som ikke har kunnet håndtere for mange utestående fakturaer og har måttet gi opp. Dette vil man unngå for enhver pris, og da er det viktig å sende ut inkassovarsel så tidlig som mulig. Men det finnes ingen fasitsvar på når man sender inkassovarsel. Dette må man vurdere selv i forhold til bransjen man er i og i forhold til kundene.
Debet Egeninkasso hjelper med vurderingen
Debet Egeninkasso hjelper deg med vurderingen ved at du får informasjon om hvilke steg du bør følge og hvilke regler du må følge. Ved å gi deg den informasjonen du trenger å vite, vil du selv kunne ta de valgene som passer best for deg for hvordan du gjennomfører inkassoprosessen. Du kan velge å sende ut purringer før du sender ut inkassovarsel, men dagens lovgivning krever ikke at du sender ut purringer. Om du sender flere purringer før du sender inkassovarsel, kan du ende opp med å forsinke innkrevingen med nesten en måned per purring. Om man sender ute en purring, må man vente 14 dager etter forfall før man kan sende en ny purring eller inkassovarsel. I tillegg må man vente 14 dager etter forfall på inkassovarsel før man kan sende saken til inkasso. Det er også forskjell på om man krever inn gebyr eller ikke. Det er derfor veldig viktig å ha tenkt gjennom dette i forkant slik at du ikke ender opp med å vente lenger enn nødvendig på nødvendige innbetalinger til firmaet.
Debet Egeninkasso i forhold til Debet Faktura
Du kan benytte Debet Egeninkasso uansett hvilket abonnement du har. Om du har Debet Faktura Gratis-abonnement, så vil du måtte betale et høyere beløp for hver sak du sender til inkasso. Om du derimot benytter Debet Faktura Pluss, betaler du omtrent halvparten av dette beløpet hver gang. Du kan ellers velge å ha et abonnement på Debet Egeninkasso. På den måten vil du betale et vesentlig lavere beløp per inkassosak enn for de andre løsningene. Uansett hvilken av disse løsningene du velger, følger du fortsatt de samme reglene for å sende inkassovarsel. Du må fortsatt vente til 14 dager etter forfall på inkassovarsel før saken kan gå til inkasso.