« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Purregebyr – hva er et purregebyr?
Purregebyr er et ekstra gebyr som kan pålegges en faktura som ikke har blitt betalt innen forfallsdatoen. Dette gebyret legger man til utsendelsen av en ny faktura som et inkassovarsel eller en annen form for purring.
Opplever man at en kunde ikke har betalt regningen sin innen fristen har man etter 14 dager rett til å legge til et purregebyr. Man teller disse 14 dagene fra utløpet av fakturaens opprinnelige forfallsdato. Purregebyrer skal fungere som en påminnelse for kunden om at fakturaen ikke har blitt betalt. Samtidig er det en godtgjørelse for at selgeren har vært nødt til å vente på sin betaling for levert tjeneste eller produkt.
For pålegg av purregebyr på en for sen betaling er det viktig å forholde seg til reglementet som reguleres av Inkassoforskriften. Her finner man informasjon om hvor stort gebyr man har rett til å kreve og andre reglement for utsendelse av purregebyr.
Etter Inkassoforskriftens regler er det i Norge bare utsendelsen av de første to purringene til en kunde man har rett til å kreve gebyr på:
- Purregebyr på opprinnelig regning
- Purregebyr på utsendt purring
Om ønskelig er det også et alternativ å sende ut et inkassovarsel direkte.
Etter dagens reglement må betalingspåminnelsen som er utsendt med purregebyr ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Ved utsendelsen av en purrenota kan purregebyret være lik 10% av inkassosatsen som til enhver tid er gjeldende, men kan samtidig ikke overskride maksimumsgebyret på 70 kroner.