« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))

Purregebyr – hva er et purregebyr?

Purregebyr er et ekstra gebyr som kan pålegges en faktura som ikke har blitt betalt innen forfallsdatoen. Dette gebyret legger man til utsendelsen av en ny faktura som et inkassovarsel eller en annen form for purring.


Opplever man at en kunde ikke har betalt regningen sin innen fristen har man etter 14 dager rett til å legge til et purregebyr. Man teller disse 14 dagene fra utløpet av fakturaens opprinnelige forfallsdato. Purregebyrer skal fungere som en påminnelse for kunden om at fakturaen ikke har blitt betalt. Samtidig er det en godtgjørelse for at selgeren har vært nødt til å vente på sin betaling for levert tjeneste eller produkt.

For pålegg av purregebyr på en for sen betaling er det viktig å forholde seg til reglementet som reguleres av Inkassoforskriften. Her finner man informasjon om hvor stort gebyr man har rett til å kreve og andre reglement for utsendelse av purregebyr.

Etter Inkassoforskriftens regler er det i Norge bare utsendelsen av de første to purringene til en kunde man har rett til å kreve gebyr på:

  • Purregebyr på opprinnelig regning
  • Purregebyr på utsendt purring

Om ønskelig er det også et alternativ å sende ut et inkassovarsel direkte.

Etter dagens reglement må betalingspåminnelsen som er utsendt med purregebyr ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Ved utsendelsen av en purrenota kan purregebyret være lik 10% av inkassosatsen som til enhver tid er gjeldende, men kan samtidig ikke overskride maksimumsgebyret på 70 kroner.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 69,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. Behandlingstid forliksrådet
  2. En innlogging for flere firmaer
  3. Er Debet Faktura gratis?
  4. Fakturaen er innbetalt, men innbetalingen er ikke registrert i systemet
  5. Fakturagebyr
  6. Fakturaprogram for iPad
  7. Fakturer leietakere
  8. Finnes det en enkel søkefunksjon?
  9. Giroark på faktura
  10. Hva er Debet Faktura?
  11. Hva er egeninkasso?
  12. Hva er en kreditnota?
  13. Hva er en utleggsforretning?
  14. Hva er faktura
  15. Hva er forskjellen på Debet Faktura og Debet Egeninkasso?
  16. Hva gjør jeg når det er en innsigelse på kravet?
  17. Hva gjør jeg ved innsigelse på kravet
  18. Hva koster det å bruke Debet Inkasso?
  19. Hvor finner jeg oversikt over fakturaene mine?
  20. Hvor mange fakturalinjer kan jeg bruke på fakturaen?
  21. Hvordan endrer jeg antall forfallsdager på faktura
  22. Hvordan endrer jeg kontonummer?
  23. Hvordan få opp fakturakopi
  24. Hvordan lage kreditnota
  25. Hvordan legger jeg til varer i vareregisteret?
  26. Hvordan registrere innbetaling på en faktura
  27. Hvordan registrere meg på Debet Faktura?
  28. Hvordan ser fakturaene ut?
  29. Kan inkassobyråer tvangsinnkreve penger?
  30. Kan inkassoselskaper tvangsinndrive penger?
  31. Kan jeg ha logo på fakturaen?
  32. Kan jeg sende faktura til utlandet?
  33. Kan jeg sende purring eller inkassovarsel?
  34. Kan jeg slette en faktura?
  35. KID-nummer på fakturaene
  36. Kontantfaktura
  37. Legge til egen tekst på fakturaen
  38. Mva.-terminer
  39. Når kan man sende inkassovarsel?
  40. Når sender Debet fakturaene?
  41. Purregebyr – hva er et purregebyr?
  42. Utskrift stemmer ikke med giroblanketten