« Tilbake (Artikler)

Hvordan registrere betalingsanmerkning?

Dersom du har en kunde som ikke betaler regningen sin, er det ønskelig å få registrert en betalingsanmerkning. Betalingsanmerkning kan registreres etter at saken enten har vært i forliksrådet, eller at en utleggsforretning har blitt gjennomført.

En betalingsanmerkning betyr at man blir registrert som dårlig betaler, og vil ha store problemer med å få lån, mobilabonnement og lignende.

Hos inkassobyråene kan det ta lang tid før betalingsanmerkning blir registrert. Ved bruk av egeninkasso vil denne prosessen bli mye raskere.

Ved bruk av egeninkasso er prosessen som følger når saken ikke er omtvistet:

Inkassovarsel og betalingsoppfordring har 14 dagers betalingsfrist. Når betalingsoppfordringen har forfalt kan du sende saken til namsmannen. Etter at utleggsforretningen er gjennomført blir betalingsanmerkning registrert.

Betalingsanmerkninger blir slettet når kravet blir oppgjort.

Betalingsanmerkning med Debet Egeninkasso

Når man har gjennomført en inkassosak på en kunde, er det ønskelig at kunden får betalingsanmerkning etter at saken har vært i forliksrådet eller at utleggsforretning er gjennomført inntil kravet er oppgjort.

Om en kunde ikke betaler for seg og man gjennomfører en inkassoprosess som avgjøres i forliksrådet eller en utleggsforretning gjennomføres, så bør en betalingsanmerkning registreres på kunden til kravet er oppgjort. Mange inkassobyråer bruker lang tid på at denne betalingsanmerkningen registreres. Dette kan være til ulempe for andre virksomheter som blir utsatt for samme dårlige betaler. Med Debet Egeninkasso vil betalingsanmerkningen bli registrert raskt etter at saken enten har vært i forliksrådet, eller utleggsforretning har blitt gjennomført.

Saker som er omtvistet vil ikke forårsake betalingsanmerkning før det eventuelt blir avgjort at tvisten ikke kan forsvares. Så snart det blir avklart, kan man fortsatt gjennomføre en inkassoprosess og oppnå at kunden får betalingsanmerkning i etterkant. I noen tilfeller kan det være man ikke har særlig stor sjanse for å få kunden til å betale selv om man gjennomfører en inkassosak. Men det kan likevel være situasjoner hvor man burde gjennomføre en inkassosak, selv om man ikke nødvendigvis kan få igjen pengene. I noen tilfeller vil det være en prinsippsak slik at man ikke blir beryktet som at det er lett å utnytte et firma som ikke sender saker til inkasso. Om ikke man får inn pengene, så kan man i alle fall sikre at kunden får en betalingsanmerkning slik at det blir mindre sjanse for at kunden Får ut varer og tjenester fra andre som han eller hun ikke betaler for.

Prosessen for at man skal få en betalingsanmerkning følger en del regler. Først har eventuelle betalingsoppfordringer og inkassovarsel 14 dagers betalingsfrist. Etter at en betalingsoppfordring har forfalt, kan kravet sendes til namsmannen. Når så en utleggsforretning er gjennomført, registreres betalingsanmerkningen.

Sletting av betalingsanmerkninger

En betalingsanmerkning skal slettes så snart kravet er oppgjort. Tidligere ble betalingsanmerkninger stående i flere år, men på grunn av at det da var vanskelig å løse sine betalingsproblemer, så endret man disse reglene. I dag skal man få slettet betalingsanmerkningen når grunnlaget for anmerkningen er borte. Hvis man oppdager at man har en betalingsanmerkning fra et krav som er oppgjort for lenge siden, så må man selv kontakte firmaet som rapporterer anmerkningen og sørge for at den blir slettet. Selv om det er meningen at den skal bli slettet, er det ikke alltid dette blir gjennomført.

Når en person eller et firma har en betalingsanmerkning, vil man slite med å få lån, og også med å få opprettet fakturaavtaler. Det kan være en stor ulempe for en person og få en anmerkning. For eksempel vil man faktisk også kunne oppleve å slite med å få leid leilighet eller hus, og man kan i tillegg slite med å få telefon. Disse tingene er også grunner til at man skal kunne få slettet betalingsanmerkninger enklere enn tidligere. Det er temmelig problematisk om man ikke har anledning til å forsøke å komme på rett kjøl igjen etter en periode med betalingsproblemer.

Betalingsanmerkning bør registreres av hensyn til andre firmaer

Det er en stor fordel for alle firmaer at personer som ikke betaler for seg får sine anmerkninger så raskt som mulig. En person eller et firma som benytter seg av at det tar tid å få en anmerkning, kan klare å få kjøpt varer eller tjenester for en del penger før man vil kunne fange opp at dette er en person eller et firma som ikke betaler om ikke en betalingsanmerkning registreres så raskt som mulig. Du kan også være tjent med at et annet firma har registrert betalingsanmerkning på en dårlig betaler om samme person eller firma forsøker å handle hos deg uten å betale for seg.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 169,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. 10 smarte triks for fakturering
  2. 218 000 dårlige betalere i Norge
  3. 3 tips for enkelt regnskap
  4. Årsberetningen
  5. Årsoppgjør dokumentasjon
  6. Behandlingstid Brønnøysundregistrene
  7. Betalingsfrist på faktura
  8. Billigste regnskapsprogram
  9. Blank faktura
  10. Bloggere må ha fakturaprogram
  11. Bytte fakturaprogram
  12. Debet Faktura – hele Norges fakturaprogram
  13. Debet Faktura Pluss
  14. Debet Fakturasalg
  15. Debet Regnskap
  16. Debets innsamling barnehjem
  17. Egenansatt
  18. Egeninkasso
  19. Elektronisk faktura
  20. Én innlogging
  21. endre navn på aksjeselskap
  22. Enkelt fakturaprogram
  23. Enkelt regnskapsprogram
  24. Enkeltsaker inkasso
  25. Er du en god leder?
  26. Faktura fra privat til bedrift
  27. Faktura på nett
  28. faktura pdf gratis
  29. Fakturabehandling
  30. Fakturablankett
  31. Fakturagrunnlag
  32. Fakturakjøp
  33. Fakturakontroll
  34. Fakturamal
  35. Fakturanummer
  36. Fakturaoppsett
  37. Fakturaprogram
  38. Fakturaprogram best i test
  39. Fakturaprogram for barnehager
  40. Fakturaprogram for foreninger
  41. Fakturaprogram for grundere
  42. Fakturaprogram for håndverkere
  43. Fakturaprogram for idrettslag
  44. Fakturaprogram til Mac
  45. Fakturaregler for privatpersoner
  46. Fakturasalg
  47. Fakturasystem
  48. Fakturaunderlag
  49. Fakturering
  50. Fakturering og skatt for privatpersoner
  51. Faktureringsprogram
  52. Faktureringssystem
  53. Flere fakturaer på samme inkassosak
  54. Fordeler med gratis fakturaprogram
  55. Forliksklage
  56. Forsinkelsesrente
  57. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  58. Føre regnskap selv
  59. Frilanser
  60. Frister for næringsdrivende
  61. God inkassoskikk
  62. Gratis faktura mal
  63. Gratis fakturaprogram
  64. Gratis inkasso
  65. Gratis regnskapsprogram
  66. Gruppefaktura
  67. Husleie og kontingenter
  68. Hva er forliksrådet?
  69. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  70. Idrettslag og foreninger
  71. Inkasso forliksrådet
  72. Inkasso som inntektskilde
  73. Inkassobyrå
  74. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  75. Inkassofirma
  76. Inkassogebyr
  77. Inkassoregistrering
  78. Inkassoregler
  79. Inkassosalær
  80. Inkassoselskap
  81. Inkassosystem regnskapsførere
  82. Inkassotjenester
  83. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  84. Integrert fakturaprogram
  85. Jobb som frilanser
  86. Klage på faktura
  87. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  88. Kredittinformasjon
  89. Kredittsjekk
  90. Kredittsjekk av bedrifter
  91. Kredittsjekk av privatpersoner
  92. lage faktura gratis
  93. Lage faktura i word
  94. Lage kvittering
  95. Lenker til informasjon om inkasso
  96. Lover som omhandler egeninkasso
  97. Lønnsprogram
  98. Masseutsendelse
  99. Namsfogden
  100. Næringsdrivende
  101. Nettbasert fakturaprogram
  102. Nettjeneste for egeninkasso
  103. Nettside
  104. Ny forsinkelsesrente
  105. Nye gebyrsatser 2011
  106. Nye gebyrsatser 2012
  107. Online faktura
  108. Online regnskapsprogram
  109. Oppgrader til egeninkasso
  110. Oppsummering av inkassoforskriften
  111. Organisasjonsnummer for å fakturere?
  112. Oversikt og rapporter
  113. Økonomitips til frilansere
  114. Postlegging
  115. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  116. Privatinkasso
  117. Rabatt inkasso
  118. Regnskapsfører
  119. Regnskapsprogram
  120. Regnskapsprogram for foreninger
  121. Regnskapsprogram for håndverkere
  122. Regnskapsprogram for små bedrifter
  123. Regnskapsprogram med fastpris
  124. Regnskapsprogram til holdingselskap
  125. revisjonsplikt for aksjeselskaper
  126. Saksgang mot bedrifter
  127. Saksgang mot privatpersoner
  128. Samordnet registermelding
  129. Selge faktura
  130. Selskapets 
lovpålagte 
protokoller
  131. Selskapets ledelse
  132. Selskapskapitalen Aksjeloven
  133. Send EHF-Faktura med Debet Faktura
  134. Send regning med Debet Faktura
  135. Sende faktura årskontigent
  136. Sende faktura som frilanser
  137. Sende faktura som privatperson
  138. Sende inkasso som privatpersion
  139. Sjekkliste styrets organisering
  140. Skatt som frilanser
  141. Starte egen bedrift
  142. Stiftelsesdokumenter for AS
  143. Svindlet på Finn.no
  144. Tingsinnskudd
  145. Tips for fakturaprogram
  146. Total
  147. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  148. Unngå feil på faktura
  149. Utestående faktura
  150. Utestående husleie
  151. Utleggsforretning
  152. Vedtekter
  153. Webfaktura