« Tilbake (Artikler)

Hvordan registrere betalingsanmerkning?

Dersom du har en kunde som ikke betaler regningen sin, er det ønskelig å få registrert en betalingsanmerkning. Betalingsanmerkning kan registreres etter at saken enten har vært i forliksrådet, eller at en utleggsforretning har blitt gjennomført.

En betalingsanmerkning betyr at man blir registrert som dårlig betaler, og vil ha store problemer med å få lån, mobilabonnement og lignende.

Hos inkassobyråene kan det ta lang tid før betalingsanmerkning blir registrert. Ved bruk av egeninkasso vil denne prosessen bli mye raskere.

Ved bruk av egeninkasso er prosessen som følger når saken ikke er omtvistet:

Inkassovarsel og betalingsoppfordring har 14 dagers betalingsfrist. Når betalingsoppfordringen har forfalt kan du sende saken til namsmannen. Etter at utleggsforretningen er gjennomført blir betalingsanmerkning registrert.

Betalingsanmerkninger blir slettet når kravet blir oppgjort.

Betalingsanmerkning med Debet Egeninkasso

Når man har gjennomført en inkassosak på en kunde, er det ønskelig at kunden får betalingsanmerkning etter at saken har vært i forliksrådet eller at utleggsforretning er gjennomført inntil kravet er oppgjort.

Om en kunde ikke betaler for seg og man gjennomfører en inkassoprosess som avgjøres i forliksrådet eller en utleggsforretning gjennomføres, så bør en betalingsanmerkning registreres på kunden til kravet er oppgjort. Mange inkassobyråer bruker lang tid på at denne betalingsanmerkningen registreres. Dette kan være til ulempe for andre virksomheter som blir utsatt for samme dårlige betaler. Med Debet Egeninkasso vil betalingsanmerkningen bli registrert raskt etter at saken enten har vært i forliksrådet, eller utleggsforretning har blitt gjennomført.

Saker som er omtvistet vil ikke forårsake betalingsanmerkning før det eventuelt blir avgjort at tvisten ikke kan forsvares. Så snart det blir avklart, kan man fortsatt gjennomføre en inkassoprosess og oppnå at kunden får betalingsanmerkning i etterkant. I noen tilfeller kan det være man ikke har særlig stor sjanse for å få kunden til å betale selv om man gjennomfører en inkassosak. Men det kan likevel være situasjoner hvor man burde gjennomføre en inkassosak, selv om man ikke nødvendigvis kan få igjen pengene. I noen tilfeller vil det være en prinsippsak slik at man ikke blir beryktet som at det er lett å utnytte et firma som ikke sender saker til inkasso. Om ikke man får inn pengene, så kan man i alle fall sikre at kunden får en betalingsanmerkning slik at det blir mindre sjanse for at kunden Får ut varer og tjenester fra andre som han eller hun ikke betaler for.

Prosessen for at man skal få en betalingsanmerkning følger en del regler. Først har eventuelle betalingsoppfordringer og inkassovarsel 14 dagers betalingsfrist. Etter at en betalingsoppfordring har forfalt, kan kravet sendes til namsmannen. Når så en utleggsforretning er gjennomført, registreres betalingsanmerkningen.

Sletting av betalingsanmerkninger

En betalingsanmerkning skal slettes så snart kravet er oppgjort. Tidligere ble betalingsanmerkninger stående i flere år, men på grunn av at det da var vanskelig å løse sine betalingsproblemer, så endret man disse reglene. I dag skal man få slettet betalingsanmerkningen når grunnlaget for anmerkningen er borte. Hvis man oppdager at man har en betalingsanmerkning fra et krav som er oppgjort for lenge siden, så må man selv kontakte firmaet som rapporterer anmerkningen og sørge for at den blir slettet. Selv om det er meningen at den skal bli slettet, er det ikke alltid dette blir gjennomført.

Når en person eller et firma har en betalingsanmerkning, vil man slite med å få lån, og også med å få opprettet fakturaavtaler. Det kan være en stor ulempe for en person og få en anmerkning. For eksempel vil man faktisk også kunne oppleve å slite med å få leid leilighet eller hus, og man kan i tillegg slite med å få telefon. Disse tingene er også grunner til at man skal kunne få slettet betalingsanmerkninger enklere enn tidligere. Det er temmelig problematisk om man ikke har anledning til å forsøke å komme på rett kjøl igjen etter en periode med betalingsproblemer.

Betalingsanmerkning bør registreres av hensyn til andre firmaer

Det er en stor fordel for alle firmaer at personer som ikke betaler for seg får sine anmerkninger så raskt som mulig. En person eller et firma som benytter seg av at det tar tid å få en anmerkning, kan klare å få kjøpt varer eller tjenester for en del penger før man vil kunne fange opp at dette er en person eller et firma som ikke betaler om ikke en betalingsanmerkning registreres så raskt som mulig. Du kan også være tjent med at et annet firma har registrert betalingsanmerkning på en dårlig betaler om samme person eller firma forsøker å handle hos deg uten å betale for seg.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 69,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. 10 smarte triks for fakturering
  2. 218 000 dårlige betalere i Norge
  3. 3 tips for enkelt regnskap
  4. Årsavslutning og forberedelse til årsregnskapet
  5. Årsberetningen
  6. Årsoppgjør AS
  7. Årsoppgjør dokumentasjon
  8. Årsoppgjør ENK
  9. Behandlingstid Brønnøysundregistrene
  10. Beregning og rapportering av merverdiavgift
  11. Betalingsfrist på faktura
  12. Billigste regnskapsprogram
  13. Blank faktura
  14. Bloggere må ha fakturaprogram
  15. Bytte fakturaprogram
  16. Debet Faktura – hele Norges fakturaprogram
  17. Debet Faktura Pluss
  18. Debet Regnskap
  19. Debet Regnskap webinar
  20. Debets innsamling barnehjem
  21. Egeninkasso
  22. Elektronisk faktura
  23. Én innlogging
  24. Endre navn på aksjeselskap
  25. Enkelt fakturaprogram
  26. Enkelt regnskapsprogram
  27. Enkeltsaker inkasso
  28. Er du en god leder?
  29. Faktura fra privat til bedrift
  30. Faktura på nett
  31. Faktura pdf gratis
  32. Fakturabehandling
  33. Fakturablankett
  34. Fakturagrunnlag
  35. Fakturakontroll
  36. Fakturamal
  37. Fakturanummer
  38. Fakturaoppsett
  39. Fakturaprogram
  40. Fakturaprogram best i test
  41. Fakturaprogram for barnehager
  42. Fakturaprogram for foreninger
  43. Fakturaprogram for grundere
  44. Fakturaprogram for håndverkere
  45. Fakturaprogram for idrettslag
  46. Fakturaprogram til Mac
  47. Fakturaregler for privatpersoner
  48. Fakturasystem
  49. Fakturaunderlag
  50. Fakturering
  51. Fakturering og skatt for privatpersoner
  52. Faktureringsprogram
  53. Faktureringssystem
  54. Flere fakturaer på samme inkassosak
  55. Fordeler med gratis fakturaprogram
  56. Forliksklage
  57. Forsinkelsesrente
  58. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  59. Forståelse av aktiva, passiva og egenkapital
  60. Forståelse av debet og kredit
  61. Føre regnskap selv
  62. Føring av bilag for kjøp, salg, kvitteringer og banktransaksjoner
  63. Frilanser
  64. Frister for næringsdrivende
  65. God inkassoskikk
  66. Gratis fakturamal
  67. Gratis fakturaprogram
  68. Gratis regnskapsprogram
  69. Grunnleggende om inngående balanse
  70. Grunnleggende om lønnskjøring
  71. Gruppefaktura
  72. Guide til bruk av Debet Regnskap
  73. Håndtering av kontanttransaksjoner og bankutskrifter
  74. Husleie og kontingenter
  75. Hva er forliksrådet?
  76. Hva er regnskap og hvorfor er det viktig?
  77. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  78. Idrettslag og foreninger
  79. Inkasso forliksrådet
  80. Inkassobyrå
  81. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  82. Inkassofirma
  83. Inkassogebyr
  84. Inkassoregistrering
  85. Inkassoregler
  86. Inkassosalær
  87. Inkassoselskap
  88. Inkassosystem regnskapsførere
  89. Inkassotjenester
  90. Innsending av årsregnskap og skattemelding
  91. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  92. Integrert fakturaprogram
  93. Introduksjon Debet Regnskap
  94. Jobb som frilanser
  95. Klage på faktura
  96. Kontant- og periodiseringsprinsippet
  97. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  98. Kredittinformasjon
  99. Kredittsjekk
  100. Kredittsjekk av bedrifter
  101. Kredittsjekk av privatpersoner
  102. Lage faktura gratis
  103. Lage faktura i word
  104. Lage kvittering
  105. Lenker til informasjon om inkasso
  106. Lover som omhandler egeninkasso
  107. Lønnsprogram
  108. Løpende AS micro
  109. Løpende AS Micro med lønn
  110. Løpende ENK Micro
  111. Masseutsendelse
  112. Merverdiavgift (MVA) og Skatteregler: Registrering for MVA
  113. Namsfogden
  114. Næringsdrivende
  115. Nettbasert fakturaprogram
  116. Nettjeneste for egeninkasso
  117. Ny forsinkelsesrente
  118. Ny skattemelding 2023
  119. Nye gebyrsatser 2011
  120. Nye gebyrsatser 2023
  121. Online faktura
  122. Online regnskapsprogram
  123. Oppgrader til egeninkasso
  124. Oppsett av regnskapskategorier og kontoplan
  125. Oppsummering av inkassoforskriften
  126. Organisasjonsnummer for å fakturere?
  127. Organisering av finansielle dokumenter
  128. Oversikt og rapporter
  129. Oversikt over regnskapsprosessen
  130. Økonomitips til frilansere
  131. Postlegging
  132. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  133. Privatinkasso
  134. Rabatt inkasso
  135. Rapportering og innsending av A-melding
  136. Registrering av inngående balanse
  137. Regnskapsfører
  138. Regnskapsfører pakker
  139. Regnskapsprogram
  140. Regnskapsprogram aksjeselskap
  141. Regnskapsprogram for foreninger
  142. Regnskapsprogram for håndverkere
  143. Regnskapsprogram for små bedrifter
  144. Regnskapsprogram med fastpris
  145. Regnskapsprogram til holdingselskap
  146. revisjonsplikt for aksjeselskaper
  147. Saksgang mot bedrifter
  148. Saksgang mot privatpersoner
  149. Samordnet registermelding
  150. Selskapets 
lovpålagte 
protokoller
  151. Selskapets ledelse
  152. Selskapskapitalen Aksjeloven
  153. Send EHF-Faktura med Debet Faktura
  154. Send regning med Debet Faktura
  155. Sende faktura årskontigent
  156. Sende faktura som frilanser
  157. Sende faktura som privatperson
  158. Sende inkasso som privatpersion
  159. Sjekkliste styrets organisering
  160. Skatt som frilanser
  161. Skatteregler
  162. Skybasert regnskapsprogram
  163. Starte egen bedrift
  164. Steg-for-Steg guide inngående balanse
  165. Stiftelsesdokumenter for AS
  166. Svindlet på Finn.no
  167. Tingsinnskudd
  168. Tips for fakturaprogram
  169. Total
  170. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  171. Unngå feil på faktura
  172. Utarbeiding av resultatregnskap og balanse
  173. Utestående faktura
  174. Utestående husleie
  175. Utleggsforretning
  176. Vedtekter
  177. Velge riktig regnskapssystem
  178. Webfaktura