Hvordan registrere betalingsanmerkning?
Dersom du har en kunde som ikke betaler regningen sin, er det ønskelig å få registrert en betalingsanmerkning. Betalingsanmerkning kan registreres etter at saken enten har vært i forliksrådet, eller at en utleggsforretning har blitt gjennomført.
En betalingsanmerkning betyr at man blir registrert som dårlig betaler, og vil ha store problemer med å få lån, mobilabonnement og lignende.
Hos inkassobyråene kan det ta lang tid før betalingsanmerkning blir registrert. Ved bruk av egeninkasso vil denne prosessen bli mye raskere.
Ved bruk av egeninkasso er prosessen som følger når saken ikke er omtvistet:
Inkassovarsel og betalingsoppfordring har 14 dagers betalingsfrist. Når betalingsoppfordringen har forfalt kan du sende saken til namsmannen. Etter at utleggsforretningen er gjennomført blir betalingsanmerkning registrert.
Betalingsanmerkninger blir slettet når kravet blir oppgjort.
Betalingsanmerkning med Debet Egeninkasso
Når man har gjennomført en inkassosak på en kunde, er det ønskelig at kunden får betalingsanmerkning etter at saken har vært i forliksrådet eller at utleggsforretning er gjennomført inntil kravet er oppgjort.
Om en kunde ikke betaler for seg og man gjennomfører en inkassoprosess som avgjøres i forliksrådet eller en utleggsforretning gjennomføres, så bør en betalingsanmerkning registreres på kunden til kravet er oppgjort. Mange inkassobyråer bruker lang tid på at denne betalingsanmerkningen registreres. Dette kan være til ulempe for andre virksomheter som blir utsatt for samme dårlige betaler. Med Debet Egeninkasso vil betalingsanmerkningen bli registrert raskt etter at saken enten har vært i forliksrådet, eller utleggsforretning har blitt gjennomført.
Saker som er omtvistet vil ikke forårsake betalingsanmerkning før det eventuelt blir avgjort at tvisten ikke kan forsvares. Så snart det blir avklart, kan man fortsatt gjennomføre en inkassoprosess og oppnå at kunden får betalingsanmerkning i etterkant. I noen tilfeller kan det være man ikke har særlig stor sjanse for å få kunden til å betale selv om man gjennomfører en inkassosak. Men det kan likevel være situasjoner hvor man burde gjennomføre en inkassosak, selv om man ikke nødvendigvis kan få igjen pengene. I noen tilfeller vil det være en prinsippsak slik at man ikke blir beryktet som at det er lett å utnytte et firma som ikke sender saker til inkasso. Om ikke man får inn pengene, så kan man i alle fall sikre at kunden får en betalingsanmerkning slik at det blir mindre sjanse for at kunden Får ut varer og tjenester fra andre som han eller hun ikke betaler for.
Prosessen for at man skal få en betalingsanmerkning følger en del regler. Først har eventuelle betalingsoppfordringer og inkassovarsel 14 dagers betalingsfrist. Etter at en betalingsoppfordring har forfalt, kan kravet sendes til namsmannen. Når så en utleggsforretning er gjennomført, registreres betalingsanmerkningen.
Sletting av betalingsanmerkninger
En betalingsanmerkning skal slettes så snart kravet er oppgjort. Tidligere ble betalingsanmerkninger stående i flere år, men på grunn av at det da var vanskelig å løse sine betalingsproblemer, så endret man disse reglene. I dag skal man få slettet betalingsanmerkningen når grunnlaget for anmerkningen er borte. Hvis man oppdager at man har en betalingsanmerkning fra et krav som er oppgjort for lenge siden, så må man selv kontakte firmaet som rapporterer anmerkningen og sørge for at den blir slettet. Selv om det er meningen at den skal bli slettet, er det ikke alltid dette blir gjennomført.
Når en person eller et firma har en betalingsanmerkning, vil man slite med å få lån, og også med å få opprettet fakturaavtaler. Det kan være en stor ulempe for en person og få en anmerkning. For eksempel vil man faktisk også kunne oppleve å slite med å få leid leilighet eller hus, og man kan i tillegg slite med å få telefon. Disse tingene er også grunner til at man skal kunne få slettet betalingsanmerkninger enklere enn tidligere. Det er temmelig problematisk om man ikke har anledning til å forsøke å komme på rett kjøl igjen etter en periode med betalingsproblemer.
Betalingsanmerkning bør registreres av hensyn til andre firmaer
Det er en stor fordel for alle firmaer at personer som ikke betaler for seg får sine anmerkninger så raskt som mulig. En person eller et firma som benytter seg av at det tar tid å få en anmerkning, kan klare å få kjøpt varer eller tjenester for en del penger før man vil kunne fange opp at dette er en person eller et firma som ikke betaler om ikke en betalingsanmerkning registreres så raskt som mulig. Du kan også være tjent med at et annet firma har registrert betalingsanmerkning på en dårlig betaler om samme person eller firma forsøker å handle hos deg uten å betale for seg.