« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Opptjeningsprinsippet
Opptjeningsprinsippet er et av de mest grunnleggende regnskapsprinsippene vi har i regnskapsloven. Det går ut på at en virksomhets inntekter skal resultatføres med en gang en tjeneste eller vare har blitt levert. Altså, når man har opptjent inntekten sin. Opptjeningsprinsippet betyr i praksis, for alle virksomheter, at man så snart en tjeneste eller vare er levert skal føre inntekten i virksomhetens resultatregnskap, selv om man ikke mottar kontantbetaling umiddelbart.
Som regel innebærer opptjeningsprinsippet at man har opptjent sin inntekt ved salgstransaksjonen. Når varen eller tjenesten leveres og kunden umiddelbart betaler. Det er også gjeldende som en salgstransaksjon fra dette tidspunktet selv om pengene ikke nødvendigvis havner på selgers konto med en gang. Da blir det aktuelt å benytte seg av begrepne fremskutt eller utsatt resultatføring. Begrepet fremskutt resultatføring blir gjeldende i tilfeller hvor man, på grunn av en langvarig kontrakt med fast betaling, mottar pengene i forkant av at varen eller tjenesten er levert. Utsatt resultatføring, på den andre siden, skjer i tilfeller hvor man yter tilleggstjenester i etterkant av tidspunktet for salg.
Eksempel
Gitarfabrikken AS har hatt en langvarig avtale med Strenger AS for levering av strenger til fabrikken sin. Månedlig betaler Gitarfabrikken AS en faktura på 10 000 kroner for at Strenger AS skal levere sine 1000 sett med gitarstrenger. Strenger AS leverer vanligvis disse til samme dato hver måned, men en sjelden gang hender det at leveringen kommer noen uker for sent på grunn av uforutsette hindringer i produksjonen. Betalingen går som vanlig, men varene kommer senere. For Strenger AS skal dette føres i regnskapet når pengene ankommer. Dette kaller man en fremskutt resultatføring.