« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Kundefordringer – hva er en kundefordring?
En kundefordring er en bedrifts pengekrav til kunden sin i forbindelse med salget av en tjeneste eller vare. Altså, hva kunden som kjøper en tjeneste eller vare skylder sin leverandør. Det er for eksempel beløpet en leverandør utsteder på en faktura, penger som en leverandør har til gode hos kunden.
I tilfeller hvor kunden har gått konkurs før de fikk muligheten til å betale for leveranser må kundefordringens størrelse vurderes. Når dette vurderes skal også en avsetning foretas til fordringer eventuelle tap. Vurderingen gjør man til det laveste av leveransens virkelige anskaffelseskost og verdi.
I regnskapet føres kundefordringer normalt som en eiendel på konto 1500, men i enkelte regnskapssystemer konto 1510. Skulle man ikke ha noen kundefordringer å føre, og er i den gunstige situasjonen at en kunde har betalt for mye viser dette en kreditsaldo. Har man derimot kundefordringer føres beløpet i debet. Først når kunden har betalt den utstedte fakturaen fra kundefordringen føres dette over til bankinnskudd.
Eksempel
Tømmer AS fakturerer Vedsentralen AS for sin leveranse av 2 tonn tømmer. Vedsentralen går konkurs og har ikke mulighet til å betale denne. Det gjøres derfor en avsetning og en vurdering av den faktiske verdien av omkostninger for leveransen, og Tømmer AS sender Vedsentralen en kundefordring. Når Vedsentralen klarer å betale denne regnes beløpet som bankinnskudd i bedriftens regnskap.