« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)

Likviditetsbudsjett – hva er likviditetsbudsjett?


Et likviditetsbudsjett viser planlagte innbetalinger og utbetalinger for en virksomhet for en gitt fremtidig regnskapsperiode. Dette budsjettet sett man opp i en virksomhet for å få oversikt over egen betalingsevne for kommende utgifter. Grunnen til at man som virksomhet setter opp et slikt budsjettet er for å benytte det som hjelp når man ønsker å finne ut hvor mye penger man har, og er i stand til å bruke for regnskapsperiodene som kommer. Når regningene da kommer, vil man med et slikt budsjett derfor ikke være i tvil om hvilken effekt utgiftsposten vil ha for virksomheten. Til forskjell fra en kontantstrømoppstilling, som viser en oversikt over betalinger som er gjort, får man med likviditetsbudsjettet et innblikk i hvordan den økonomiske fremtiden ser ut.

Grunnen til at føringen av et likviditetsbudsjett kan være viktig for en bedrift er i all hovedsak at man får et realistisk syn på virksomhetens fremtid på en oversiktlig måte. Når man svart på hvitt får se virksomhetens økonomiske situasjon vil det være enklere å ta avgjørelser som påvirker den. Dette på godt og vondt. Nye investeringer kan man ta med større selvtillit om man har et sikkerhetsnett i likvide midler. På den andre siden kan man se om å gi noen sparken vil påvirke den økonomiske situasjonen positivt. Man kan altså med et likviditetsbudsjett på forhånd se hvilke perioder som krever hva av virksomheten.

Likviditetsbudsjettet kan påvirke en virksomhets drift på flere måter. Ser man gjennom dette budsjettet at man med fordel kan flytte på inn og utbetalinger, er man faktisk i stand til å gjøre det tidsnok. Det kan være å flytte utgifter til for eksempel maling av kontoret til en periode hvor pengestrømmen er bedre, eller å forkorte kunders betalingstid for å selv rekke betalingsfrister.

Eksempel:

Andersen AS setter opp et likviditetsbudsjett for å få en oversikt over virksomhetens fremtidige økonomi. De gjør dette ved å ta for seg hvor mye de regner med å tjene i en fremtidig periode, satt opp mot hvilke forventede utgifter virksomheten har. Likviditetsbudsjettet viser at Andersen kan vente seg en periode med dårligere økonomi om kort tid. De velger derfor å spare penger på utgifter, som kaffe og lunsj til de ansatte, og klarer på den måten å holde virksomheten i gang til en bedre periode kommer.

Filtrer:

  1. A-konto
  2. A-melding
  3. Aksje- Hva er en Aksje?
  4. Aksjekapital
  5. Ansvarlig selskap ANS
  6. Ansvarsforsikring
  7. Arbeidsgiveravgift
  8. Årsoppgjør
  9. Årsregnskap
  10. Årsverk
  11. Avanse på salg
  12. Avkastning
  13. Betalingsoppfordring
  14. Bokføringsloven
  15. Debitor – hva er debitor?
  16. Driftsresultat
  17. Driftsutgift
  18. Egenkapital – hva er egenkapital?
  19. Enkeltpersonforetak
  20. Faktoring – hva er faktoring?
  21. Feriepenger – hva er feriepenger?
  22. Forretningsplan
  23. Forskuddsbetaling
  24. Frikort – hva er frikort?
  25. Hovedbok – hva er hovedbok?
  26. Hva betyr brutto?
  27. Hva er bankavstemming?
  28. Hva er bankinnskudd?
  29. Hva er bokføring?
  30. Hva er bruttofortjeneste?
  31. Hva er bruttolønn?
  32. Hva er dagsoppgjør?
  33. Hva er dekningsbidrag?
  34. Hva er driftskostnad?
  35. Hva er en utgift?
  36. Hva er et aksjeselskap?
  37. Hva er et budsjett?
  38. Hva er et NUF?
  39. Hva er mva
  40. Hva må en faktura inneholde?
  41. Inflasjon
  42. Inngående balanse – hva er inngående balanse?
  43. Inngående faktura – hva er inngående faktura?
  44. Inngående moms – hva er inngående moms?
  45. Kapital – hva er kapital?
  46. Kassakladd – hva er en kassakladd?
  47. Kassebeholdning – hva er kassebeholdning?
  48. Kassekreditt
  49. Kasseoppgjør – hva er kasseoppgjør?
  50. KID-nummer – hva er et KID-nummer?
  51. Kjøpsmoms – hva er kjøpsmoms?
  52. Kommaseparert fil
  53. Konsern – hva er et konsern?
  54. Kontantbeholdning
  55. Kontantfaktura - Hva er er kontantfaktura?
  56. Kontantstrøm
  57. Kontantstrømanalyse
  58. Kontantstrømoppstilling
  59. Kontering
  60. Kontokort
  61. Kontonummer
  62. Kontoplan
  63. Kostnad
  64. Kostpris
  65. Kreditere
  66. Kreditert faktura
  67. Kreditnota
  68. Kreditor – hva er en kreditor?
  69. Kunde
  70. Kundefordringer
  71. Kundekartotek
  72. Kundeliste
  73. Lagerstyring
  74. Leverandør
  75. Leverandørgjeld
  76. Leverandørkartotek
  77. Leverandørkreditt
  78. Leverandørliste
  79. Likvide midler
  80. Likviditet
  81. Likviditetsbudsjett
  82. Lønn
  83. Matching-prinsippet
  84. Merverdiavgiftsregisteret
  85. Moms – hva er moms?
  86. Momsoppgjør
  87. Momsregnskap
  88. Morarente
  89. morselskap
  90. Mva-oppgave
  91. Mva-oppgjør
  92. Mva-registrering
  93. Mva-regnskap
  94. Mva-termin
  95. Namsmannen
  96. Næringsoppgave
  97. Norsk standard
  98. Noteopplysninger
  99. nøkkeltall
  100. Nullpunktsomsetning
  101. Obligasjon
  102. Omdømme
  103. Omløpsmidler
  104. omsetning
  105. Omtvistet krav
  106. Restskatt - Hva er restskatt?
  107. Revisjon - Hva er revisjon?
  108. Saldobalanse - Hva er saldobalanse?
  109. Salgsdokument - Hva er et salgsdokument?
  110. Skattemelding
  111. Skatteoppgjør
  112. Tap på fordring
  113. Varsel om utleggsforretning
  114. Velge selskapsform

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer