« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)

Likviditetsbudsjett – hva er likviditetsbudsjett?


Et likviditetsbudsjett viser planlagte innbetalinger og utbetalinger for en virksomhet for en gitt fremtidig regnskapsperiode. Dette budsjettet sett man opp i en virksomhet for å få oversikt over egen betalingsevne for kommende utgifter. Grunnen til at man som virksomhet setter opp et slikt budsjettet er for å benytte det som hjelp når man ønsker å finne ut hvor mye penger man har, og er i stand til å bruke for regnskapsperiodene som kommer. Når regningene da kommer, vil man med et slikt budsjett derfor ikke være i tvil om hvilken effekt utgiftsposten vil ha for virksomheten. Til forskjell fra en kontantstrømoppstilling, som viser en oversikt over betalinger som er gjort, får man med likviditetsbudsjettet et innblikk i hvordan den økonomiske fremtiden ser ut.

Grunnen til at føringen av et likviditetsbudsjett kan være viktig for en bedrift er i all hovedsak at man får et realistisk syn på virksomhetens fremtid på en oversiktlig måte. Når man svart på hvitt får se virksomhetens økonomiske situasjon vil det være enklere å ta avgjørelser som påvirker den. Dette på godt og vondt. Nye investeringer kan man ta med større selvtillit om man har et sikkerhetsnett i likvide midler. På den andre siden kan man se om å gi noen sparken vil påvirke den økonomiske situasjonen positivt. Man kan altså med et likviditetsbudsjett på forhånd se hvilke perioder som krever hva av virksomheten.

Likviditetsbudsjettet kan påvirke en virksomhets drift på flere måter. Ser man gjennom dette budsjettet at man med fordel kan flytte på inn og utbetalinger, er man faktisk i stand til å gjøre det tidsnok. Det kan være å flytte utgifter til for eksempel maling av kontoret til en periode hvor pengestrømmen er bedre, eller å forkorte kunders betalingstid for å selv rekke betalingsfrister.

Eksempel:

Andersen AS setter opp et likviditetsbudsjett for å få en oversikt over virksomhetens fremtidige økonomi. De gjør dette ved å ta for seg hvor mye de regner med å tjene i en fremtidig periode, satt opp mot hvilke forventede utgifter virksomheten har. Likviditetsbudsjettet viser at Andersen kan vente seg en periode med dårligere økonomi om kort tid. De velger derfor å spare penger på utgifter, som kaffe og lunsj til de ansatte, og klarer på den måten å holde virksomheten i gang til en bedre periode kommer.

Filtrer:

  1. A-konto
  2. A-melding
  3. Aksje- Hva er en Aksje?
  4. Aksjekapital
  5. Ansvarsforsikring
  6. Arbeidsgiveravgift
  7. Årsoppgjør
  8. Årsregnskap
  9. Årsverk
  10. Avanse på salg
  11. Avkastning
  12. Bokføringsloven
  13. Debitor – hva er debitor?
  14. Driftsresultat
  15. Driftsutgift
  16. Egenkapital – hva er egenkapital?
  17. Faktoring – hva er faktoring?
  18. Feriepenger – hva er feriepenger?
  19. Forretningsplan
  20. Forskuddsbetaling
  21. Frikort – hva er frikort?
  22. Hovedbok – hva er hovedbok?
  23. Hva betyr brutto?
  24. Hva er bankavstemming?
  25. Hva er bankinnskudd?
  26. Hva er bokføring?
  27. Hva er bruttofortjeneste?
  28. Hva er bruttolønn?
  29. Hva er dagsoppgjør?
  30. Hva er dekningsbidrag?
  31. Hva er driftskostnad?
  32. Hva er en utgift?
  33. Hva er et budsjett?
  34. Hva er mva
  35. Hva må en faktura inneholde?
  36. Inflasjon
  37. Inngående balanse – hva er inngående balanse?
  38. Inngående faktura – hva er inngående faktura?
  39. Inngående moms – hva er inngående moms?
  40. Kapital – hva er kapital?
  41. Kassakladd – hva er en kassakladd?
  42. Kassebeholdning – hva er kassebeholdning?
  43. Kassekreditt
  44. Kasseoppgjør – hva er kasseoppgjør?
  45. KID-nummer – hva er et KID-nummer?
  46. Kjøpsmoms – hva er kjøpsmoms?
  47. Kommaseparert fil
  48. Konsern – hva er et konsern?
  49. Kontantbeholdning
  50. Kontantfaktura - Hva er er kontantfaktura?
  51. Kontantstrøm
  52. Kontantstrømanalyse
  53. Kontantstrømoppstilling
  54. Kontering
  55. Kontokort
  56. Kontonummer
  57. Kontoplan
  58. Kostnad
  59. Kostpris
  60. Kreditere
  61. Kreditert faktura
  62. Kreditnota
  63. Kreditor – hva er en kreditor?
  64. Kunde
  65. Kundefordringer
  66. Kundekartotek
  67. Kundeliste
  68. Lagerstyring
  69. Leverandør
  70. Leverandørgjeld
  71. Leverandørkartotek
  72. Leverandørkreditt
  73. Leverandørliste
  74. Likvide midler
  75. Likviditet
  76. Likviditetsbudsjett
  77. Lønn
  78. Matching-prinsippet
  79. Merverdiavgiftsregisteret
  80. Moms – hva er moms?
  81. Momsoppgjør
  82. Momsregnskap
  83. Morarente
  84. morselskap
  85. Mva-oppgave
  86. Mva-oppgjør
  87. Mva-registrering
  88. Mva-termin
  89. Restskatt - Hva er restskatt?
  90. Revisjon - Hva er revisjon?
  91. Saldobalanse - Hva er saldobalanse?
  92. Salgsdokument - Hva er et salgsdokument?
  93. Skattemelding
  94. Skatteoppgjør
  95. Tap på fordring
  96. Velge selskapsform

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer