« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)

Kreditnota – hva er kreditnota i regnskapet?


Sender man en faktura som inneholder trykkfeil, en pris som ikke stemmer etter avtale eller feil adresse for kunden, oppretter man det som kalles en kreditnota. Denne sørger for at fakturaen som originalt ble sendt ut kanselleres. Grunnen til at ved slike tilfeller oppretter en kreditnota er at en faktura som bare blir slettet fra systemet danner et hull i nummerrekken. Hver enkelt faktura som opprettes får sitt eget nummer, og mangler i denne rekken er ulovlig. En annen lite gunstig løsning på feilsendt faktura er å bare erstatte den med en ny. Dette vil føre til feil i regnskapet. Kreditnotaen fungerer som en form for motfaktura, og gjør at summen fra den originalt utstedte fakturaen blir opphevet.

Typiske tilfeller for å opprette en kreditnota er:


-At antallet varer det har blitt fakturert for ikke stemmer
-At tjenesten eller varen ikke er levert etter avtale og gir grunn til prisavslag for kunden
-At prisen på fakturaen er for høy
-At kunden ønsker å returnere den leverte varen

Selv små endringer som adresse eller navn krever opprettelse av kreditnota, og at man oppretter en ny faktura. En faktura skal altså annulleres med kreditnota om den ikke oppfyller statens krav. Både fakturaen som inneholder feil, påfølgende kredinota og korrekt nyutstedt faktura skal føres i regnskapet.

Etter bokføringslovens bestemmelser skal oppsporing av kreditnotaer og fakturaer være enkelt i et hvert regnskap. Dette for at arbeidet skattemyndighetene gjør ved en eventuell gjennomgang av regnskapet skal være enkelt. Derfor må derfor en kreditnota være merket med dato for utsendelse og sitt eget nummer, på samme måte som en vanlig faktura. Det skal også være tydelig hvilken faktura i regnskapet som oppheves.


Eksempel

Pappen AS fakturerer en kunde for en bestilling på 200 pappesker. Den avtalte priser for dette er 1000 kr, men ved en feil fakturerer Pappen AS kunden for 10 000 kr. Kunden oppdager fort feilen, og Pappen AS oppretter raskt en kreditnota for å annullere den først utsendte fakturaen. Deretter opprettes en ny faktura med riktig beløp, og regnskapet stemmer overens med faktiske forhold.

Filtrer:

  1. A-konto
  2. A-melding
  3. Aksje- Hva er en Aksje?
  4. Aksjekapital
  5. Ansvarsforsikring
  6. Arbeidsgiveravgift
  7. Årsoppgjør
  8. Årsregnskap
  9. Årsverk
  10. Avanse på salg
  11. Avkastning
  12. Bokføringsloven
  13. Debitor – hva er debitor?
  14. Driftsresultat
  15. Driftsutgift
  16. Egenkapital – hva er egenkapital?
  17. Faktoring – hva er faktoring?
  18. Feriepenger – hva er feriepenger?
  19. Forretningsplan
  20. Forskuddsbetaling
  21. Frikort – hva er frikort?
  22. Hva betyr brutto?
  23. Hva er bankavstemming?
  24. Hva er bankinnskudd?
  25. Hva er bokføring?
  26. Hva er bruttofortjeneste?
  27. Hva er bruttolønn?
  28. Hva er dagsoppgjør?
  29. Hva er dekningsbidrag?
  30. Hva er driftskostnad?
  31. Hva er en utgift?
  32. Hva er et budsjett?
  33. Hva må en faktura inneholde?
  34. Inflasjon
  35. Inngående balanse – hva er inngående balanse?
  36. Inngående faktura – hva er inngående faktura?
  37. Inngående moms – hva er inngående moms?
  38. Kapital – hva er kapital?
  39. Kassakladd – hva er en kassakladd?
  40. Kassebeholdning – hva er kassebeholdning?
  41. Kassekreditt
  42. Kasseoppgjør – hva er kasseoppgjør?
  43. KID-nummer – hva er et KID-nummer?
  44. Kjøpsmoms – hva er kjøpsmoms?
  45. Kommaseparert fil
  46. Konsern – hva er et konsern?
  47. Kontantbeholdning
  48. Kontantfaktura - Hva er er kontantfaktura?
  49. Kontantstrøm
  50. Kontantstrømanalyse
  51. Kontantstrømoppstilling
  52. Kontering
  53. Kontokort
  54. Kontonummer
  55. Kontoplan
  56. Kostnad
  57. Kostpris
  58. Kreditere
  59. Kreditert faktura
  60. Kreditnota
  61. Kreditor – hva er en kreditor?
  62. Kunde
  63. Kundefordringer
  64. Kundekartotek
  65. Kundeliste
  66. Lagerstyring
  67. Leverandør
  68. Leverandørgjeld
  69. Leverandørkartotek
  70. Leverandørkreditt
  71. Leverandørliste
  72. Likvide midler
  73. Likviditet
  74. Likviditetsbudsjett
  75. Lønn
  76. Restskatt - Hva er restskatt?
  77. Revisjon - Hva er revisjon?
  78. Saldobalanse - Hva er saldobalanse?
  79. Salgsdokument - Hva er et salgsdokument?
  80. Skattemelding
  81. Skatteoppgjør
  82. Tap på fordring
  83. Velge selskapsform

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer