« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)

Kontonummer – hva er et kontonummer?


Nummeret som brukes for å identifisere et bankkort kalles kontonummer, og er viktig for blant annet girobetaling, nettbanktjenester, transaksjoner i bank og lignende. Det blir altså som regel brukt i forbindelse med banktransaksjoner av forskjellige slag, og har som hovedfunksjon å identifisere den aktuelle kontoen som brukes.

Kontonummeret består i Norge i dag av elleve siffer, som er strukturert i tre ulike grupper, som er adskilt av enten et punktum eller et mellomrom, og kan dermed ende opp med å se, for eksempel, slik ut: 4444 11 55546. Dette kontonummersystemet ble innført i Norge i 1964 for å behandle sjekker og andre bilag automatisk på data.

Den strukturerte oppdelingen av tre grupper for kontonummeret er ikke tilfeldig, men satt sammen på tre forskjellige funksjoner for identifisering.

Kontonummerets fire første siffer er bankens registernummer (4444), og identifiserer både banken og dens avdeling/filial.

De neste to sifrene i kontonummeret (11) identifiserer spesielle kontogrupper i bankene internt. Dette på grunn av bankenes avregningssystemer og spesielle behandling, tradisjonelt sett, av ulike transaksjoner og konti. Dette er altså opphavet til sifrene selv om denne praksisen i dag ikke er særlig utbredt.

De neste fire sifrene (5554) er kundenummeret, og er unikt for enkeltkunden. Det må også være unikt for banker som bruker kontogruppe, da dette er den eneste måten å skille mellom kundenes enkelte brukskontoer. I tilfeller hvor banken ikke benytter kontogrupper vil dette bestå av seks siffer.

Kontonummerets bakerste og siste siffer (6), er kontrollsifferet og blir regnet utbasert på kontonummerets 10 foregående siffer.

Eksempel

Kunden av en bank ønsker å opprette en ny konto, og får følgende kontonummer. 5555 22 66667. De fire første (5555) identifiserer banken og dens avdeling/filial, de neste to (22) identifiserer kontogruppen kontoen blir opprettet i, og de neste fire (6666) viser kundenummeret som er unikt for kunden. Til slutt regnes det tiende sifferet (7) ut av banken basert på de ti tidligere sifrene. Kunden kan nå benytte seg av sitt nye kontonummer for transaksjoner, og være trygg på at pengene går smertefritt inn og ut av riktig konto.

Filtrer:

  1. A-konto
  2. A-melding
  3. Aksje- Hva er en Aksje?
  4. Aksjekapital
  5. Ansvarsforsikring
  6. Arbeidsgiveravgift
  7. Årsoppgjør
  8. Årsregnskap
  9. Årsverk
  10. Avanse på salg
  11. Avkastning
  12. Bokføringsloven
  13. Debitor – hva er debitor?
  14. Driftsresultat
  15. Driftsutgift
  16. Egenkapital – hva er egenkapital?
  17. Faktoring – hva er faktoring?
  18. Feriepenger – hva er feriepenger?
  19. Forretningsplan
  20. Forskuddsbetaling
  21. Frikort – hva er frikort?
  22. Hva betyr brutto?
  23. Hva er bankavstemming?
  24. Hva er bankinnskudd?
  25. Hva er bokføring?
  26. Hva er bruttofortjeneste?
  27. Hva er bruttolønn?
  28. Hva er dagsoppgjør?
  29. Hva er dekningsbidrag?
  30. Hva er driftskostnad?
  31. Hva er en utgift?
  32. Hva er et budsjett?
  33. Hva må en faktura inneholde?
  34. Inflasjon
  35. Inngående balanse – hva er inngående balanse?
  36. Inngående faktura – hva er inngående faktura?
  37. Inngående moms – hva er inngående moms?
  38. Kapital – hva er kapital?
  39. Kassakladd – hva er en kassakladd?
  40. Kassebeholdning – hva er kassebeholdning?
  41. Kassekreditt
  42. Kasseoppgjør – hva er kasseoppgjør?
  43. KID-nummer – hva er et KID-nummer?
  44. Kjøpsmoms – hva er kjøpsmoms?
  45. Kommaseparert fil
  46. Konsern – hva er et konsern?
  47. Kontantbeholdning
  48. Kontantfaktura - Hva er er kontantfaktura?
  49. Kontantstrøm
  50. Kontantstrømanalyse
  51. Kontantstrømoppstilling
  52. Kontering
  53. Kontokort
  54. Kontonummer
  55. Kontoplan
  56. Kostnad
  57. Kostpris
  58. Kreditere
  59. Kreditert faktura
  60. Kreditnota
  61. Kreditor – hva er en kreditor?
  62. Kunde
  63. Kundefordringer
  64. Kundekartotek
  65. Kundeliste
  66. Lagerstyring
  67. Leverandør
  68. Leverandørgjeld
  69. Leverandørkartotek
  70. Leverandørkreditt
  71. Leverandørliste
  72. Likvide midler
  73. Likviditet
  74. Likviditetsbudsjett
  75. Lønn
  76. Restskatt - Hva er restskatt?
  77. Revisjon - Hva er revisjon?
  78. Saldobalanse - Hva er saldobalanse?
  79. Salgsdokument - Hva er et salgsdokument?
  80. Skattemelding
  81. Skatteoppgjør
  82. Tap på fordring
  83. Velge selskapsform

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer