« Tilbake (Trenger du hjelp eller veiledning?)

Momsregistrering

Om du skal sende ut fakturaer med moms, må firmaet ditt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Det finnes noen krav som må på plass før du kan kan bli registrert der.


Når skal firmaet momsregistreres?

For å kunne fakturere med moms, må du være registrert i merverdiavgiftsregisteret. Med noen unntak, så er regelen i hovedsak at man ikke kan bli momsregistrert før man har oppnådd en omsetning på kr 50 000 de siste 12 månedene. Når man har oppnådd det, kan man melde inn momsregistreringen på Altinn.no. I forbindelse med innsendingen, skal Altinn også ha dokumentasjon på at dette beløpet er nådd.

Straks du har fått godkjent registreringen i MVA-registeret, kan du begynne å sende ut fakturaer med moms. Du vil ha en fordel med å kunne fakturere med moms, da det betyr at andre firmaer du selger varer eller tjenester til vil få refundert momsen de betaler til deg. Før du kan fakturere med moms vil faktisk dine varer og tjenester oppleves som dyrere enn det gjør fra andre momsregistrerte firmaer når man tar samme pris for varene og tjenestene. Man kan forsøke å kompensere for dette med billigere priser, men det er ikke alltid praktisk om man ønsker å tjene på varesalg, for eksempel.

Fakturaer som ble sendt før momsregistreringen

Når man venter på at momsregistreringen skal bli godkjent, må man fortsatt fakturere uten moms. Men alle fakturaer som ble sendt ut etter man passerte grensen på 50000kr, må justeres etter at momsregistreringen er bekreftet. Dette kan man gjøre på forskjellige måter, men det vanlige er at man sender ut en kreditnota og en ny faktura til kunden slik at momsen blir riktig registrert i regnskapet. Om beløpet ut til kunden skal være det samme før og etter justeringen, er dette måten å gjøre det på. Men man har også valget om å kun ettersende faktura på momsen. Dette kan man gjøre om man har tatt høyde for at prisen får et momspåslag og at beløpet uten moms er det samme både før og etter. Dette kan også gjøres med at man fakturerer kun moms sammen med en annen faktura i etterkant ved å spesifisere tydelig på neste faktura at det gjelder moms for forrige faktura.

Momsavregning

Når man har fått godkjent momsregistreringen, må man begynne å rapportere inn moms på Altinn. Dette gjør man en gang annenhver måned, med mindre man har søkt om å få rapportere inn en gang i året. Etter dette vil man også få fratrekk fra moms på alle utgående fakturaer. Man må rapportere inn momsen selv om man ikke har hatt omsetning en måned. Alle terminer skal rapporteres hver termin. Når alle momsbeløp på inngående og utgående fakturaer regnes mot hverandre, vil du få en balanse som enten blir et beløp du skal betale inn, eller i måneder hvor du har tjent mindre enn du har brukt, så vil du få igjen moms.

Du vil kun få refundert moms på innkjøp i de terminene som følger fra og med tidspunktet du fikk godkjent momsregistreringen. Utgående moms du betalte før det, kan ikke trekkes fra i regnskapet og vil ikke bli refundert.

Fakturaer i Debet Faktura inntil momsregistrering er på plass

Når du registrerer fakturaer i Debet Faktura inntil du har fått godkjent momsregistreringen, så vil du måtte fakturere uten moms til dine kunder. Da vil du ikke kunne trekke fra hverken utgående eller inngående moms i regnskapet, men du må betale momsen som blir lagt til varene du kjøper. Det kan derfor være noe vanskelig å redusere pris på varer slik at det skal blir like billig for en bedrift å kjøpe varer fra deg som fra noen andre. Da kan du risikere å tape penger på varen på grunn av at du må betale utgående moms for varene dine.

Filtrer:

  1. EHF-faktura
  2. Endre informasjon på kunder
  3. Endre kontonummer
  4. Endre varer i vareregisteret
  5. Faktura regler
  6. Fakturaprogram enkeltmannsforetak
  7. Flere varelinjer på faktura
  8. Foreldelsesfrist på faktura
  9. Forhåndsvis faktura
  10. Giroblankett pdf
  11. Glemt passord
  12. Gruppefakturering
  13. Hvordan betale faktura
  14. Hvordan endre passord
  15. Hvordan lage faktura
  16. Hvordan lage kreditnota
  17. Hvordan opprette faktura
  18. IBAN-nummer
  19. Inkassovarsel
  20. Kan kunden din motta EHF-Faktura
  21. Kjøp en enkelt inkassosak
  22. Krav til faktura
  23. Kreditering av faktura
  24. Lag faktura med varer fra varergisteret
  25. Lag tilbudsdokument
  26. Lage fakturakladd
  27. Legg inn nye kunder
  28. Legg til varer i vareregister
  29. Momsregistrering
  30. Nettfaktura
  31. Opprett faktura
  32. Opprett inkassosak
  33. Opprette kunder
  34. Økonomisystem
  35. Pålogging
  36. Purring
  37. Regnskapssystem
  38. Saksbehandlere
  39. Sekundære firmaer
  40. Send faktura på e-post
  41. Vis giroblankett på faktura

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer om Egeninkasso