« Tilbake (Trenger du hjelp eller veiledning?)
Momsregistrering
Om du skal sende ut fakturaer med moms, må firmaet ditt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Det finnes noen krav som må på plass før du kan kan bli registrert der.
Når skal firmaet momsregistreres?
For å kunne fakturere med moms, må du være registrert i merverdiavgiftsregisteret. Med noen unntak, så er regelen i hovedsak at man ikke kan bli momsregistrert før man har oppnådd en omsetning på kr 50 000 de siste 12 månedene. Når man har oppnådd det, kan man melde inn momsregistreringen på Altinn.no. I forbindelse med innsendingen, skal Altinn også ha dokumentasjon på at dette beløpet er nådd.
Straks du har fått godkjent registreringen i MVA-registeret, kan du begynne å sende ut fakturaer med moms. Du vil ha en fordel med å kunne fakturere med moms, da det betyr at andre firmaer du selger varer eller tjenester til vil få refundert momsen de betaler til deg. Før du kan fakturere med moms vil faktisk dine varer og tjenester oppleves som dyrere enn det gjør fra andre momsregistrerte firmaer når man tar samme pris for varene og tjenestene. Man kan forsøke å kompensere for dette med billigere priser, men det er ikke alltid praktisk om man ønsker å tjene på varesalg, for eksempel.
Fakturaer som ble sendt før momsregistreringen
Når man venter på at momsregistreringen skal bli godkjent, må man fortsatt fakturere uten moms. Men alle fakturaer som ble sendt ut etter man passerte grensen på 50000kr, må justeres etter at momsregistreringen er bekreftet. Dette kan man gjøre på forskjellige måter, men det vanlige er at man sender ut en kreditnota og en ny faktura til kunden slik at momsen blir riktig registrert i regnskapet. Om beløpet ut til kunden skal være det samme før og etter justeringen, er dette måten å gjøre det på. Men man har også valget om å kun ettersende faktura på momsen. Dette kan man gjøre om man har tatt høyde for at prisen får et momspåslag og at beløpet uten moms er det samme både før og etter. Dette kan også gjøres med at man fakturerer kun moms sammen med en annen faktura i etterkant ved å spesifisere tydelig på neste faktura at det gjelder moms for forrige faktura.
Momsavregning
Når man har fått godkjent momsregistreringen, må man begynne å rapportere inn moms på Altinn. Dette gjør man en gang annenhver måned, med mindre man har søkt om å få rapportere inn en gang i året. Etter dette vil man også få fratrekk fra moms på alle utgående fakturaer. Man må rapportere inn momsen selv om man ikke har hatt omsetning en måned. Alle terminer skal rapporteres hver termin. Når alle momsbeløp på inngående og utgående fakturaer regnes mot hverandre, vil du få en balanse som enten blir et beløp du skal betale inn, eller i måneder hvor du har tjent mindre enn du har brukt, så vil du få igjen moms.
Du vil kun få refundert moms på innkjøp i de terminene som følger fra og med tidspunktet du fikk godkjent momsregistreringen. Utgående moms du betalte før det, kan ikke trekkes fra i regnskapet og vil ikke bli refundert.
Fakturaer i Debet Faktura inntil momsregistrering er på plass
Når du registrerer fakturaer i Debet Faktura inntil du har fått godkjent momsregistreringen, så vil du måtte fakturere uten moms til dine kunder. Da vil du ikke kunne trekke fra hverken utgående eller inngående moms i regnskapet, men du må betale momsen som blir lagt til varene du kjøper. Det kan derfor være noe vanskelig å redusere pris på varer slik at det skal blir like billig for en bedrift å kjøpe varer fra deg som fra noen andre. Da kan du risikere å tape penger på varen på grunn av at du må betale utgående moms for varene dine.