Momsregistrering

Om du skal sende ut fakturaer med moms, må firmaet ditt være registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Det finnes noen krav som må på plass før du kan kan bli registrert der.

Når skal firmaet momsregistreres?

For å kunne fakturere med moms, må du være registrert i merverdiavgiftsregisteret. Med noen unntak, så er regelen i hovedsak at man ikke kan bli momsregistrert før man har oppnådd en omsetning på kr 50 000 de siste 12 månedene. Når man har oppnådd det, kan man melde inn momsregistreringen på Altinn.no. I forbindelse med innsendingen, skal Altinn også ha dokumentasjon på at dette beløpet er nådd.

Straks du har fått godkjent registreringen i MVA-registeret, kan du begynne å sende ut fakturaer med moms. Du vil ha en fordel med å kunne fakturere med moms, da det betyr at andre firmaer du selger varer eller tjenester til vil få refundert momsen de betaler til deg. Før du kan fakturere med moms vil faktisk dine varer og tjenester oppleves som dyrere enn det gjør fra andre momsregistrerte firmaer når man tar samme pris for varene og tjenestene. Man kan forsøke å kompensere for dette med billigere priser, men det er ikke alltid praktisk om man ønsker å tjene på varesalg, for eksempel.

Fakturaer som ble sendt før momsregistreringen

Når man venter på at momsregistreringen skal bli godkjent, må man fortsatt fakturere uten moms. Men alle fakturaer som ble sendt ut etter man passerte grensen på 50000kr, må justeres etter at momsregistreringen er bekreftet. Dette kan man gjøre på forskjellige måter, men det vanlige er at man sender ut en kreditnota og en ny faktura til kunden slik at momsen blir riktig registrert i regnskapet. Om beløpet ut til kunden skal være det samme før og etter justeringen, er dette måten å gjøre det på. Men man har også valget om å kun ettersende faktura på momsen. Dette kan man gjøre om man har tatt høyde for at prisen får et momspåslag og at beløpet uten moms er det samme både før og etter. Dette kan også gjøres med at man fakturerer kun moms sammen med en annen faktura i etterkant ved å spesifisere tydelig på neste faktura at det gjelder moms for forrige faktura.

Momsavregning

Når man har fått godkjent momsregistreringen, må man begynne å rapportere inn moms på Altinn. Dette gjør man en gang annenhver måned, med mindre man har søkt om å få rapportere inn en gang i året. Etter dette vil man også få fratrekk fra moms på alle utgående fakturaer. Man må rapportere inn momsen selv om man ikke har hatt omsetning en måned. Alle terminer skal rapporteres hver termin. Når alle momsbeløp på inngående og utgående fakturaer regnes mot hverandre, vil du få en balanse som enten blir et beløp du skal betale inn, eller i måneder hvor du har tjent mindre enn du har brukt, så vil du få igjen moms.

Du vil kun få refundert moms på innkjøp i de terminene som følger fra og med tidspunktet du fikk godkjent momsregistreringen. Utgående moms du betalte før det, kan ikke trekkes fra i regnskapet og vil ikke bli refundert.

Fakturaer i Debet Faktura inntil momsregistrering er på plass

Når du registrerer fakturaer i Debet Faktura inntil du har fått godkjent momsregistreringen, så vil du måtte fakturere uten moms til dine kunder. Da vil du ikke kunne trekke fra hverken utgående eller inngående moms i regnskapet, men du må betale momsen som blir lagt til varene du kjøper. Det kan derfor være noe vanskelig å redusere pris på varer slik at det skal blir like billig for en bedrift å kjøpe varer fra deg som fra noen andre. Da kan du risikere å tape penger på varen på grunn av at du må betale utgående moms for varene dine.

Velg et abonnement som passer deg

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer
Egeninkasso 249,- pr. måned
Den beste løsningen for effektiv innkreving Kjøp Les mer

DEBET AS
Telefon 90 50 10 80
Solheimgata 3A, 0267 OSLO

VÅRE ÅPNINGSTIDER
Mandag - fredag: 08.00-16.00
Lørdag - søndag: Stengt

Filtrer:

  1. EHF-faktura
  2. Endre informasjon på kunder
  3. Endre kontonummer
  4. Endre varer i vareregisteret
  5. Faktura regler
  6. Fakturaprogram enkeltmannsforetak
  7. Flere varelinjer på faktura
  8. Foreldelsesfrist på faktura
  9. Forhåndsvis faktura
  10. Giroblankett pdf
  11. Glemt passord
  12. Hvordan betale faktura
  13. Hvordan endre passord
  14. Hvordan lage faktura
  15. Hvordan lage kreditnota
  16. Hvordan opprette faktura
  17. IBAN-nummer
  18. Kan kunden din motta EHF-Faktura
  19. Kjøp en enkelt inkassosak
  20. Krav til faktura
  21. Kreditering av faktura
  22. Lag faktura med varer fra varergisteret
  23. Lag tilbudsdokument
  24. Lage fakturakladd
  25. Legg inn nye kunder
  26. Legg til varer i vareregister
  27. Momsregistrering
  28. Nettfaktura
  29. Opprett faktura
  30. Opprett inkassosak
  31. Opprette kunder
  32. Økonomisystem
  33. Pålogging
  34. Regnskapssystem
  35. Saksbehandlere
  36. Sekundære firmaer
  37. Send faktura på e-post
  38. Vis giroblankett på faktura