« Tilbake (Trenger du hjelp eller veiledning?)
Hvordan betale faktura
Med Debet Faktura kan du sende fakturaer til kunder på den måten kunden ønsker. Om du ønsker å sende på papir, epost eller med EHF, så innbetales fakturaen på vanlig måte med eller uten KID. Når kundene har betalt fakturaen, vil betalingen registreres automatisk om du har avtale om det, ellers må du registrere selv at betalingen er kommet inn.
Hvordan betale faktura med Debet?
Hvordan betale faktura om man får faktura fra Debet Faktura? Når en kunde mottar faktura fra Debet Faktura, betales denne inn på samme måte som andre fakturaer. Den legges inn i nettbanken med eller uten KID, avhengig av om fakturaen er sendt ut med KID. Når betalingen er registrert får du beskjed. Om man har avtale om automatisk registrering av betaling, vil informasjon om at fakturaen er innbetalt komme rett inn i fakturasystemet. Har du ikke en slik avtale må du selv registrere at den er betalt.
Om man har EHF-faktura, hvordan betale faktura, da? Da vil fakturaen sendes rett til regnskapssystemet til kunden. Ikke som en efaktura, i nettbanken. I dette tilfellet vil den håndteres av kunden ved å gå gjennom kundens faktureringsprosess. Etter den er godkjent av de rette personene, blir den lagt til forfall i henhold til kundens system. Straks den da er betalt, vil du motta beskjed om at den er mottatt og du kan registrere den betalt i Debet Faktura, eller om du har avtale om automatisk registrering, blir den registrert betalt automatisk.
Sjekk hvilken fakturaløsning det gjelder, før du betaler
De fleste ønsker å forstå alle stegene ved å benytte et fakturaprogram før de tar valget om hvilket de skal benytte. Det er ikke utenkelig at det kommer spørsmål til bedriften som ønsker å benytte vårt fakturaprogram fra kunden om forskjellige utfordringer. Når kundene får vite at man endrer fakturaløsning, kan det for eksempel komme spørsmål om hvordan betale faktura. Hvordan betale faktura avhenger av løsningen du benytter for å sende dem faktura, som nevnt ovenfor. Det er i hovedsak kun EHF-fakturaer som behandles annerledes for kundene da disse registreres rett i regnskapssystemet. Andre løsninger endrer kun hvordan kunden mottar fakturaen. Velger du å tilby KID til kunden, er dette en endring i hvordan betale faktura hvis du tidligere ikke kunne tilby KID. Forskjellen er da at kunden ikke vil være i stand til å selv fylle inn kommentarfeltet når fakturaen betales da dette ikke blir tilgjengelig når man betaler med KID.
For ditt firma er det andre fordeler å tenke på utover hvordan betale faktura. Debet Faktura gir deg tilgang på alle de viktigste funksjoner du trenger for å sende fakturaer i forhold til kravene kunden har til fakturaen. Du får tilgang på enkle grensesnitt for å lage fakturaer, som også inkluderer kunderegister og vareregister. Når en kunde ikke betaler forfalte fakturaer, har du også mulighet til å utvide tjenestene hos Debet til å inkludere Debet Egeninkasso. Med denne løsningen kan du overføre en ikke betalt faktura til inkasso selv, uten å involvere en tredjepart. Det er ikke så komplisert å utføre denne tjenesten når man kjenner til prosedyren, noe systemet vil hjelpe deg med.
Send ut faktura med Debet
Hvordan sende ut fakturaer og hvordan betale fakturaer produsert med Debet Faktura krever ingen opplæring og er enkelt og intuitivt å finne ut av. Du sparer mye administrasjon ved å la fakturaprogrammet forenkle jobben din og dette frigir tid du kan bruke til inntektsgivende arbeid. Alle firmaer har nytte av å kunne øke fokuset på arbeid som gir inntjening slik at man kan forbedre både omsetning og overskudd. Håndverkere kan fokusere på å jobbe for kunder i stedet for å drive med administrasjon, bloggere kan fokusere på og skrive artikler og hente inn annonsører for å få inntekter, etc.
For mer informasjon til kontakt på post@debet.no eller via vårt kontaktskjema.